Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Första afdelningen - VII. Familjelyckan och den stora krisen
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
Bondareff, hvilken knappt kunde skrifva sitt namn,
under det han fortfarande arbetade ute på fälten,
företagit sig att skrifva ett litet arbete, hvari han
förkunnar, att »världens pånyttfödelse kan endast
ske genom enskildt, personligt kroppsarbete».
Censuren tillät ej detta arbetes tryckning,
men sedan Bondareff blifvit bekant med Tolstoy,
lät denne arbetet offentliggöras i tidskriften
»Ruskoje Bagatstvo», beledsagadt af en inledning, hvari
Tolstoy söker visa, att bonden Bondareffs idéer
icke äro alster af någon drömmare. Mushikens
teori, att »världens pånyttfödelse kan endast ske
genom enskilt, personligt kroppsarbete», införde i
Tolstoys lif en ny klarhet, som han förut endast
dunkelt anat, och som nu och då framskymtat
för honom.
Då Tolstoy insett denna för honom nya
sanning, lämnade han Moskwa och vandrade, iklädd
en rysk bondes dräkt, till fots till Jasnaja
Poljana (något öfver 30 sv. mil). Från denna tid
öfvergaf Tolstoy definitivt »denna världens
skrymtaktiga och lögnaktiga skenväsende», började att
arbeta på jorden, föra plogen, göra skor, m. e. o.
arbeta med sina händer i sitt anletes svett. Han
afsade sig sin egendom,[1] blef vegetarian,
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>