- Project Runeberg -  Kristliga tal /
176

(1922) [MARC] Author: Johann Tobias Beck
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

176 Beck, Kristliga Tal.

(1:13) säger: "Han var i öknen i fyrtio dagar och levde bland
vilddjuren". Varf öre begav han sig dit? Anden drev honom ut

1 öknen med oemotståndlig makt (Mark. 1:12, grundtexten);
ty före hans verk i världen gällde det ett verk över världen,
segern över syndavärldens andefurste, över satan; eller (så
säger Herren själv därom i Matt. 12:29 f.; Luk. 11:21 f.)
"huru kan någon gå in i en stark mans hus och beröva honom
hans bohag, så framt han icke har bundit den starke?" Denna
segrande kamp med den starke, som bevakade sitt
världspalats, skulle utkämpas i öknen; och emedan djävulens
vapenmakt är frestelsen*), så heter det: "Jesus blev förd av Anden
ut i öknen, för att han skulle frestas av djävulen." Utan att
hava bestått frestelse, har man ännu icke en gång insett
djävulens styrka, än mindre övervunnit honom i strid, och den
som i frestelse dukar under, han är av djävulen övervunnen
il Petr. 5: 8 f.; 1 Joh. 2: 13 f.; 1 Joh. 3:3).

Just honom sålunda, som skulle återlösa människorna
och döpa med Anden, införer Guds helige Ande framför allt i
kampen mot den ohelige anden, som med sin frestelse och
förförelse håller människorna i bann, sedan de dukat under för
den första frestelsen och avfallit ifrån Gud (Upp.-B. 12:9;

2 Petr. 2:19). Hela denna frestelsekamp i öknen försiggår
såsom en andlig kamp i anden: Ande, helig Ande är det, som
förer Jesus in i den; och ande, ohelig ande är det, som möter
honom, talar till honom, förer honom hit och dit, visar honom
det ena och det andra — det är ett kommande och talande i
auden, ett förande och visande för den andliga synen och
hörseln (Upp.-B. 4:1 f.; 17: 3; 21: 10); och likaså är det även
vid slutet andliga väsenden, änglar, som uppenbara sig för
Jesus och tjäna honom. I anden hade sålunda Herren att
göra med andar; i synnerhet har han att göra med frestelsens
ande, med djävulen själv, icke med en människa; ty ingen
människa kunde utan att synas vansinnig, säga: "Alla värl-

*) Efter Guds bestämda ordning får djävulen icke angripa med
tvång och våld (Jak. 4:7); utan han måste övervinna människans ande
därigenom, att han med skengrunder och förespeglingar vinner viljan
för det ogiidliga.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Dec 20 20:42:57 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/jtbeck/0178.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free