- Project Runeberg -  Kristliga tal /
481

(1922) [MARC] Author: Johann Tobias Beck
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Lagrättfärdigheten. 481

den rätta anden, det rätta livet i ens goda verk gent emot
Gud och människor. De, som inse detta, äro därför icke
tillfreds med den blott yttre rättfärdigheten efter
lagbokstaven; utan de kämpa för denna inre rättfärdighet, sådan
den i lagens ande innehålles, för en fullkomlig Guds kärlek,
som övervinner den inre syndalusten. Men vad finner en
var vid en sådan kamp? Just det som Paulus (Rom. 7:14 ff.)
fann, så att det heter: "Lagen är andlig, men jag är av
köttslig natur (jag är motsatsen till lagen), såld till träl under
synden; ty det goda, som jag vill, gör jag icke, men det onda,
som jag icke vill, det gör jag; synden bor i mig (har sin
boning i min egen natur, är icke blott ett yttre verk). Efter
min invärtes människa har jag min lust i Guds lag; men i
mina lemjmar ser jag en annan lag, som gör mig till fånge
under syndens lag (synden har en sådan makt över min natur,
att hon städse åter övervinner lusten till Guds lag i min
invärtes människa, hågens anslutning till densamma och
tager mig fången i sin tjänst). Jag, arma människa! Veni
skall frälsa mig från denna dödens kropp" — från min egen
natur? Så är lagen vid ett rätt inre bruk en uppfostrare till
Kristus, Återlösaren, under det vid dess blotta yttre bruk
Kristus blir till anstöt och förargelse, såsom det var med
fariséerna; så förer lagen i dess andliga betydelse till syndens
kännedom, till invärtes övertygelse, att av lagen för sig själv
och av lagens verk icke någon sådan rättfärdighet kommer,
som skulle kunna gälla inför Gud såsom skicklighet och
värdighet för hans heliga, saliga rike i himmelen (Rom. 3: 20 f.;
9:31 f.; 10:3), emedan där blott ren Guds kärlek bor, och
oren kärlek, icke blott yttre syndagärning, är därifrån
förvisad.

Därför är det ingen överdrift, utan den renaste sanning:
vi människor, vi alla, även de mest rättskaffens, kunna blott
genom nåd varda rättfärdiga och saliga, icke genom någon
våra gärningars förtjänst (Rom. 3:23 f.; 11:6). Detta är
just den nåd, som i den för oss korsfäste och för oss levande
Kristus (Rom. 4:25 f.) besöker oss; och antaga vi henne
med troende hjärta, så antager hon oss, sådana vi äro, såsom

31. Bedt, Kristliga Tal.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Dec 20 20:42:57 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/jtbeck/0483.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free