- Project Runeberg -  Kristliga tal /
573

(1922) [MARC] Author: Johann Tobias Beck
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

50. Tro och syndaförlåtelse, 573

mig, eländige man, ett sådant trösteord? Eller huru kan
en människa förlåta en annan synder, över vilka Gud är
domaren?77 Således måste mannen tro Herren på blotta
ordet, att hans synder voro honom förlåtna.

Men snart följde nu för hans beprövade tro likasom för
fariséernas otro även det yttre tecknet, att ordet om
syndaförlåtelsen, som Jesus utlovar åt tron, icke är ett tomt ord,
icke ett i luften talat människoord, utan ett maktord. "För
att I skolen veta77, sade Herren, "att Människosonen har
makt här på jorden att förlåta synder, så stå upp, lame man,
tag din säng, och gå hem!77 Och strax, utan någon hjälp,
stod den lame mannen upp inför allas ögon, tog även sängen,
varpå han legat, och gick därmed till sitt hem under lov
och pris till Gud (Mark. 2:12; Luk. 5:25). Så visade
Herren ögonskenligen i gärning, att han icke blott hade att,
såsom en profet i Guds namn, förkunna syndaförlåtelse, utan
att han i sig själv ägde makten av Gud att förlossa från
syndens makt. Genom helandet fick icke syndaförlåtelsen
först sin kraft och giltighet, utan blott sin yttre bekräftelse,
sin besegling även på den sjuka kroppen: man skulle se och
veta, att då Herren säger: "Dina synder förlåtas dig", så
är detta lika så litet en blott yttre förkunnelse och
förklaring, som då han säger: "Stå upp och gå!" Det ena
såväl som det andra är hos Jesus ett kraftord, som verkar
vad det utsäger: det ena, förlåtelseordet, verkar osynligen
för anden, såsom läkeordet synlig en för kroppen; båda
delarne äro ett utflöde av hans gudomliga makt över själ och
kropp, över synd och sjukdom; och tron får, vad ordet säger,
i kraft, i väsende, icke i blotta ljud eller tankar. Så hade då
även hos den giktbrutne syndaförlåtelsens ord i och för sig
sin nådekraft och tröstekraft, redan innan han blev helad, lika
visst som, det hade det hos synderskan, som alldeles icke hade
behov av eller mottog något helande, utan allenast det ordet:
"Gå i frid77; och denna nåde- och tröstekraft skulle ordet hava
behållit för den giktbrutne, även om han icke hade blivit
kroppsligen helad, lika väl som hos Lasarus, Herrens vän,
hans tro och nådestånd ingalunda var något kraftlöst, tomt

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Dec 20 20:42:57 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/jtbeck/0575.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free