- Project Runeberg -  Julfrid / 1904 /
19

(1897-1901)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Änglarne. Af O. Bång

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

såsom medelpunkten i skapelsen. Gud har icke tagit på
sig änglarnes natur, men människors natur har hau tagit
på sig. Fastän änglarne således äro starkare oeh
mäktigare, så äro likväl människorna rikare. Änglarne äro
blott andar, men människorna äro både ande och natur.
Och emedan Guds människoblifvande har försiggått ibland
oss, kunna vi ingå i den fullkomligaste förening med Gud,
under det änglarne icke på det omedelbara sätt, som vi,
kunna delaktiggöras af hans kärleks uppenbarelse.

Här nedan vill jag återgifva några intryck, hämtade ur
Guds eget ord, om dessa andliga af Gud skapade väsenden,
hvilka under det de uträtta sin skapares befallningar, och
befordra hans afsikter, förhärliga honom själf ocn tjäna
människorna — dessa heliga änglar — våra osynliga
skyddsvakter, vänner och hjälpare under vår längre eller kortare
pilgrimsfärd genom tiden.

Deras antal beskrifvas såsom ganska stort och de
förekomma under olika benämningar, hvilka synas antyda, att
en viss progression i makt
och fullkomlighet äfven ibland
dem äger rum. Så benämnas
somliga för öfveränglar, till
och med furstar öfver Herrens
här. Det finns således
öfverordnade och underordnade
äng-lamakter och väldigheter.
Såsom det i människovärlden
finnes öfverordnade och
underordnade, så synes det äfven
vara bland änglaskarorna. Och
Gud har så lörordnat och
bestämt i sin vishet.

Profeten Daniel omtalar
huru han såg, »att stolar
ställdes fram, och den Gamle af
dagar satte sig. Tusen sinom
tusen (en million) tjänade
honom, och tio tusen sinom tio
tusen (hundra millioner) stodo
infor honom, t. Kap. 7: 9, 10.
Kristus sade till Petrus under
den mörka Getsemanenatten:
»Eller menar du, att jag icke
kunde bedja min fader, att
han nu ville sända till min
hjälp mer än tolf legioner
änglar». Matt. 26: 53. Uti Uppb.
5: 11, 17 beskrifver aposteln
Johannes deras antal sålunda:
»Och jag såg, och jag hörde
en röst af många änglar rundt
omkring tronen, och deras
antal var tiotusen gånger tiotusen
och tusen gånger tusen». O,
det är en väldig skara,
oräknelig och af många slagl Och
det är en här, som aldrig
förminskas i antal.

De första änglar vi läsa
om i bibeln är Keruberna, hvilka fingo i uppdrag att för
den i synd fallna människan bevaka vägen till lifvets träd i
paradiset. Dessa heliga änglar erhöllo också sedan längre
fram i tiden det uppdraget att närvara vid nådastolen, då Gud
uppenbarade sig i det allra heligaste. Han uppenbarade sig
dä, heter det, »mellan Kerubim på nådastolen». — Serafim
är benämningen på andra änglar. Namnet betyder eldiga,
glänsande väsen. Profeten Esaias omnämner dem och säger:
»Jag såg Herren sitta på en hög och härlig tron, och hans
släp uppfyllde templet. Serafer stodo ofvan honom, hvardera
med sex vingar. Med två betäckte de sina ansikten, och med
två betäckte de sina fötter och med två flögo de. Och den
ene ropade till den andre och sade: »Helig, helig, helig är
Herren Sebaot». Es. 6: 2, 3. Deras eldiga utseende
kan beteckna deras brinnande kärlek till Herren, vingarne
deras lust och villighet att uträtta hans befallningar.

Några af änglafurstarnes namn känna vi också: Mikael,
Gabriel och Rafael.

Änglarnes utseende är för oss heller ingen hemlighet.
Understundom hafva de trädt i en så nära förbindelse med

människan, att de ha måst uppenbara sig och blifva synliga.
Då de tre änglarne besökte Abraham i Mamres eklund,
uppenbarades dessa för honom såsom vanliga män. De åto
af den tillagade maten, som framsattes för dem, och voro
lika vanliga människor, ehuru det icke är otroligt att bakom
den jordiska skepnaden, eller under den resdräkt som de
buro, något af den himmelska framskymtade, ty det heter
om Äbraham, »att han bugade sig djupt till jorden för dem».
De två af dessa änglar behöllo samma utseende, när de
därefter anlände till Sodom och gästade Lots hus. — Då
profeten Elisa var i Dotan, omringad af Syriens krigshärar, och
hans tjänare var mycket orolig och fruktande härför, då
bad Elisa att Herren skulle öppna hans ögon, »Och Herren
öppnade tjänarens ögon och han såg, och si, berget var
fällt af brinnande hästar och vagnar rundt omkring Elisa».
I en sådan skepnad uppenbarade sig dessa osynliga makter
vid detta tillfälle; de syntes såsom väldiga och
oöfvervinne-liga krigshärar. När öfverängeln Gabriel visade sig för
Sakarias i templet och för
jungfru Maria i det stora uppdrag
att bebåda dem om Johannes
och Jesu födelse, då
uppenbarade han sig helt visst uti
sin härligt glänsande
himmelska dräkt, ty det berättas om
dem båda att »de blefvo
förskräckta när de sågo Herrens
ängel».

Profeten Hesekiels syn
af änglarne gifver stöd åt
den allmäuna uppfattning att
änglarne hafva vingar —
glänsande vingar. Och, enligt den
heliga skrift, veta vi också att
de icke endast äro utrustade med
en ovanlig makt och kraft,
utan äfven med en
fullkomlig sång och musikkonst. Ja,
de äro underbara väsen,
änglarne, af Gud hvar för sig
skapade och danade till sin
bestämda uppgift. Och såsom intet
i skapelsen är fullständigt likt
det ena eller det andra men allt
ändå fullkomligt harmoniskt,
så kunna vi icke heller tänka
oss, att änglarne äro skapade
efter ett enda mönster allenast,
utan äro de sannolikt mycket
olika hvarandra i utseende och
begåfning. En gång skola vi
få se det, när vi få göra deras
personliga bekantskap. Den
himmelska världen är och blir
en underbar värld.

Till sist vilja vi något
betrakta deras makt och
verksamhet. — Änglarnes makt
är stor, ty de göra intet annat
än hvad Gud befaller dem att göra. De två änglar, som
förde Lot och hans familj ut ur Sodoms stad, förstörde
sedan hela den ängden på ett så förskräckligt sätt och så
grundligt, att årtusenden sedan icke kunnat igensopa spåren
däraf. Ett buller och brak i de öfre regionerna af Guds
änglar, »ett dån af vagnar och hästar och ett dån af en
stor härskara», åstadkom under en natt sådan panik och
villervalla i syrernas läger utanför Samarias murar på
profeten Elisas tid, att hela den fientliga hären flydde såsom
för lifvet, lämnande all tross och alla förråd efter sig. En
enda ängel slog under konung Hiskias Q ortonde regeringsår
på en natt den stora assyriska krigshären,
etthundraåttio-femtusen män, så att, när man vaknade på morgonen i
judafolkets läger, fanns ingen fiende att frukta; den var
fullständigt oskadliggjord. En sådan stor makt hafva änglarne.

Och deras verksamhet består uti att lofva och tjäna Gud,
uträtta hans befallningar, förkunna hans vilja samt tjäna
Herrens trogna här på jorden, hindra dem från synd och
bevara dem från olycka och allt ondt. Det var en Herrens
ängel, som visade den arma och utdrifna tjänstekvinnan

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Thu Jan 10 00:09:34 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/julfrid/1904/0019.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free