Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
den öfverensstämmelsen, att sanningen säges, men att
uttrycket kan hafva två betydelser, en sann och en
falsk, och att åhörarne genom omständigheterna ledas
till att i orden inlägga den falska.
Altså har hvardera berättelsen — den om
Guðbrandr och den om eden — i förhållande till
Ingólfsepisoden, jämte öfverensstämmelsen i hufvudsaken, en
mera särskild likhet. Att här föreligger en afsiktlig
parallelism, kan så mycket säkrare påstås, som sagan
i andra tillfällen använder tydliga paralleler; vi hänvisa
särskildt till hvad som här nedan (i afdelningen III)
skall anföras om Ingjaldr och Ívarr, om
Skúta-episoden samt om Glúms drömmar.[1]
Vidare bör tre-talet anmärkas; det ifrågavarande,
för sagan betydelsefulla, motivet förekommer ju (något
varieradt) tre gånger. På samma sätt låter sagan
Glúmr tre gånger ha profetiska drömmar, erhålla tre
lyckobringande skänker af sin morfader, nämna tre
pålitliga vänner (fulltrúar), tre gånger genom sonen
varna Ingólfr, o. s. v. Den gamla fatalistiska
världsåskådningen tillade, som man vet, så stor betydelse
åt detta tal, att sägnen gärna sökte därmed smycka
sitt ämne. Utan tvifvel har Glúmas författare funnit
det ypperligt att tre gånger låta sin hjälte genom list
undandraga sig straff för dråp; för att vinna en så
god effekt kunde det väl löna sig att tumma litet på
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>