- Project Runeberg -  Meddelanden från Kalmar läns Fornminnesförening / XXX (1942) /
46

(1898-1962) Author: Fabian Baehrendtz
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

1700-talets danska fabriker för äkta fajans. Namnet var nog mest
avsett att omtala, att vi här ej hade att göra med vanliga svenska
krukmakareverkstäder utan med förnämliga industrier av för vår
landsbygd vid denna tid okänd typ.

Den vara som framställdes vid de båda smålandsfabrikerna är när-
mast att anse som ett slags finare lergods, en Wedgewood-vara av
den typ som i mitten av 1800-talet var oerhört populär runt hela
Europa. Utgångsmaterialet var i detta fallet en tämligen järnfri lera
av en alldeles förträfflig kvalitet, av vilken förr i tiden funnos stora
kvantiteter på Bornholm. Denna lera slammades och lagrades ytterst
omsorgsfullt och var oerhört plastisk. Den antog efter bränning och
glasering en vackert guldbrun färg och sintrade hårt. På de model-
ler som drejades eller formades av denna lera anbringades vanligen
ornamentala utsmyckningar i vit holländsk piplera. Det var vanligen
blommotiv i låg relief eller ännu hellre figurala framställningar i den
nyklassicistiska stil, som var så utmärkande för det tidiga 1800-talet
och som fann sin främste nordiska representant i den danske bild-
huggaren Thorwaldsen. Olika jaktscener var också bland de vanli-
gaste motiven. Av dylika skulpturala småstycken medförde Dam
från Bornholm ett stort antal. Modellerna voro mestadels fria efter-
bildningar efter särskilt engelska modeller i empirstil. Därtill kom-
me, såsom en särskild specialitet vid båda fabrikerna, skålar och fat
i ett vackert och tekniskt sett svårutfört flätverk, vilket i stilhän-
seende hänförde sig till förebilder från rococotiden. Inslag av 1800-
talets gotik kan man också finna i produktionen, jämför t. ex. den
här avbildade ståtliga ”apostlakannan”.

Modellserierna voro sålunda tämligen begränsade till sitt omfång,
men stilen hölls konsekvent under fabrikernas hela verksamhetstid.
Glaseringen utfördes med en starkt högglänsande genomskinlig bly-
glasyr. För att ernå en rikare verkan av bottenytan och för att giva
densamma en förnämare karaktär användes stundom ett överslag av
samma lera som i grundmaterialet, men tillsatt med järnoxid i form
av finmald järnrost. Denna knackades loss från beslagen i botten på
de fartyg som för översyn återvände till Timmernabben efter att hava
befarit de saltmättade världshaven. Detta röda överslag flöt sedan
vid bränningen samman med glasyren och bildade en oregelbunden
vattring samtidigt som den fläckvis färgade ytan brunröd. Vid in-

46

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 12:16:29 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kalmarforn/30/0048.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free