- Project Runeberg -  Meddelanden från Kalmar läns Fornminnesförening / XXX (1942) /
98

(1898-1962) Author: Fabian Baehrendtz
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Även här utställas karolinska mobilier. Kakelugnen har ursprungligen
stått i Kalmar domkyrka, dit den vid 1600-talets slut skänkts från Hammar-
skjöldarnas Ebbetorp. Den är ett gott och sällsynt prov på 15- och 1600-talets
ugnar — kvadratiskt, mörkt kakel, reliefdekorerat i renässansstil, ugnens upp-
byggnad i flera våningar med avtagande storlek. Stolar av ek, med vridna
ben och skinnklädda ryggar, typiska för 1600-talets mitt. Kabinettskåpet på
hög fotställning, en på 1600-talet mycket populär typ. Vid ugnen en eldskärm,
i vars målning ses en karolinsk husfru vid spisen.

Porträtt av fortifikationskaptenen i Kalmar, M. G. Craelius, målat 1691, i
dräkt och typ en utmärkt representant för storhetstiden.

Från detta rum tillbaka genom föregående sal till korri-
doren, och genom dörren däri på vänster hand närmast
ytterporten till:

33. ”BRÄNNERIBOKHÅLLARENS RUM”. Som nyss nämnts
(rum 33) delades den ursprungliga stora salen genom en mellanvägg
i två rum, varav detta är det ena. Det inreddes troligen på 1770-
talet för att skaffa bostad för det 1775 anlagda kronobränneriets bok-
hållare. |

Rummet försågs med målad dekor i rokoko; nertill en gråblå pa-
nel, den vita väggen indelas i väggfält med ramverk i rokoko, Färg-
skalan med dess vita, grå och blå toner i har skapat en utpräglad
1700-talsstämning åt detta vasatidsrum. ;

Möbler och porträtt representera gustaviansk kultur. Så framför allt soffan
med tillhörande stolar samt spegelbordet och den rikt skulpterade spegeln.
Intressant är också det runda bordet med Kalmar domkyrka i intarsia å ski-
van, ett kalmararbete av samma slag som tvenne liknande bord i Förbrända
salens sengustavianska avdelning. Porträtten föreställa medlemmar av den
gustavianska familjen; över dörren drottning Lovisa Ulrika, samtida oljemål-
ning av J. Björk efter pastell av Gustaf Lundberg. T. v. Gustaf III i krönings-
dräkt, av Lorens Pasch d. y., Gustaf IV Adolf, oljemålning av Pehr Krafft
d. ä. (dessa porträtt ur Statens samlingar). Oljemålning föreställande prin-
sessan Sophia Albertina. På motsatta väggen två goda pasteller, sannolikt
föreställande Fredrik Adolf, Gustaf III:s broder, samt hans syster Sophia
Albertina. :

Kakelugnen är typisk gustaviansk; den tillhör icke slottets egen inredning
utan härrör från ett gammalt kalmarhus.

36. LANGKAMMAREN, ett rum utan äldre fast inredning.
Här utställda föremål som exemplifiera rokokon. Kakelugnen, med för tiden
typisk blomsterdekor; från ett gammalt kalmarhus. Det målade väggfältet

98

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 12:16:29 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kalmarforn/30/0100.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free