- Project Runeberg -  Framställning af Den Philosophiska Methodens utveckling från kant till Hegel. Academisk Afhandling /
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(1850-51) Author: Axel Nyblæus With: Fredrik Afzelius
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framkastade tanke, hvarpå Kant sjelf ej lade någon vigt, kunde
ej undgå att blifva en stark sporre för kommande tänkare
att undersöka, i hvad förhållande de särskilda klasserna af
kategorier stå till hvarandra.

Men ehuru nu Kant, såsom vi nämnt, bevisade att
kategorierna icke kunna vara abstraherade från en utom
medvetandet liggande erfarenhetsverld, emedan de sjelfva
utgöra den nödvändiga förutsättningen, hvarförutan ingen
erfarenhet är möjlig[1], och att tänkandet vid hvarje steg
af sin utveckling är bundet af sådana kategorier, samt till
och med omedvetet använder dem vid enhvar af sina
rörelser, så frånkände han dem likväl å andra sidan all
objectiv betydelse och tillade dem endast en subjectiv
allmängiltighet. — Erfarenheten blef derföre att betrakta såsom en
produkt af tvänne factorer, neml. de a priori gifna formerna
och ett obekant object (absolut ting), som ingen kan lära
känna, emedan enhvar, som vill bemöda sig att fatta det,
måste upplaga det i sitt medvetandes subjectiva medium[2].


[1] Krit. d. rein, V. ed. Ros. p, 755. ”Da nun von der
Synthesis der Apprehension alle mögliche Wahrnehmung, sie
selbst aber, diese empirische Synthesis, von der
transcendentalen, mithin den Kategorien abhängt, so missen alle mögliche
Wahrnehmungen, mithin auch alles, was zum empirischen
Bewusstseyn immer gelangen kann, d. i. alle Erscheinungen
der Natur, ihrer Verbindung nach, unter den Kategorien ste-
hen, von welchen die Natur (bloss als Natur überhaupt
betrachtet) als dem ursprünglichen Grunde ihrer nothwendigen
Gesetzmässigkeit abhängt.” Jmfr Kant, Prolegomena §. 37 pp. 82
—8ö. ”Der Werstand schöpft seine Gesetze (a priori) nicht
aus der Natur, sondern schreibt sie dieser vor
.”
[2] Krit. d. rein. V. ed. Ros. p. 199 (Von dem Grunde
der Unterscheidung aller Gegenstande in Phenomena und
Noumena). ”Also beziehen sich alle Begriffe, so sehr sie auch a
priori möglich seyn mögen, dennoch auf empirische
Anschauungen, d. i. auf Data zur mögliehen Erfahrung. Ohne dieses
haben sie gar keine objective Gültigkeit, sondern sind ein
blosses Spiel, es sey der Einbildungskraft, oder der
Verstandes, respective mit ihren Vöorstellungen.” — p. 204. ”Die
transcendentale Analytik hat demnach dieses wigtige Resultat
dass der Verstand niemals mehr leisten könne, als die Form
einer möglichen Erfahrung zu anticipiren . . . . und der stolze
Name einer Ontologie, welche sich anmasst von Dingen
überhaupt synthetische Erkenntnisse a priori zu geben, muss dem
bescheidenen, einer blossen Analytik des reinen Verstandes,
Platz machen.” — p. 207. ”. . . das transcendentale Object
. . . bedeutet aber ein Etwas = X, wovon wir gar nichts
wissen, noch überhaupt (nach der jetzigen Einrichlung
unseres Verstandes) wissen können. . . .”

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