- Project Runeberg -  Framställning af Den Philosophiska Methodens utveckling från kant till Hegel. Academisk Afhandling /
12

(1850-51) Author: Axel Nyblæus With: Fredrik Afzelius
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

Ty om intelligensen är det enda verkliga och i sanning
varande, så måste universum ej kunna betyda någonting
annat än Jaget sjelft i totaliteten af sina bestämningar. Det
var naturligt, att det vid denna deduction ej kunde blifva
fråga om de föreställningar, som af oss uppfattas såsom
producter af vår egen fria verksamhet (viljans och fantasiens
yttringar), ty de behöfva ingen dylik härledning, utan
endast om dem, hvilka åtföljas af medvetandet om tvång och
nödvändighet; och af dessa sednare åter endast de, som
utgöra det rena eller för alla subjecter gemensamma uti
intelligensen, d. v. s. den nödvändiga formen för ett Jag
i allmänhet. Ty det rent individuella och helt och hållet
subjectiva, ehuru det, enl. Fichte, måste hafva sin grund
i intelligensens yttersta väsende, vore fåfängt alt derur söka
förklara till sjelfva sin speciella beskaffenhet, Härigenom
inskränktes nu problemet så till vida, att det endast kunde
blifva fråga om att deducera intelligensens allmänna och
nödvändiga bestämningar[1]. Fichte saknade härvid icko
ledning af Kant. Kant hade, såsom vi nämnt, betraktat
det rena i intelligensen såsom uttryck af dess eget
nödvändiga handlingssätt
; blott derigenom blef hos
honom det aprioriska någonting annal än ralionalismens


[1] Philos. Journal v. Fichte u. Niethammer. Jena und
Leipzig 1797. Bd. V. p. 7. o. 8. ”Bei der flüchtigsten
Selbstbeobachtung zeigt sich dass . . . einige unserer Vorstellungen
von dem Gefühle der Freiheit, andere von dem Gefühle der
Nothwendigkeit begleitet sind. . . . Bei den ersten kann nicht
nach ihrem Grunde gefragt werden: sie sind so, weil ich sie
so bestimmt habe; das liegt im Begriffe der Freiheit.
Dagegen fragt es sich allerdings: welches ist der Grund vom
Gefühle der Nothwendigkeit begleitenden Vorstellungen und
dieses Gefühl selbst? Diese Frage zu beantworten, ist die
Aufgabe der Philosophie: es ist nichts Philosophie als die
Wissenschaft, welche diese Aufgabe löset. Das System der von dem
Gefühle den Nothwendigkeit begleiteten Vorstellungen nennt man
anch die Erfahrung: innere sowohl als äussere. Die
Philosophie hat sonach — dass ich es mit andern Worlten sage —
den Grund aller Erfahrung anzugeben.”

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Jun 26 23:41:31 2020 (www-data) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/kanthegel/0012.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free