- Project Runeberg -  Framställning af Den Philosophiska Methodens utveckling från kant till Hegel. Academisk Afhandling /
14

(1850-51) Author: Axel Nyblæus With: Fredrik Afzelius
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

skulle nu alla i det verkliga medvetandet förekommande
allmänna. och nödvändiga bestämningar härledas.

Med denna förändrade uppfattning af philosophiens
problem, måste äfven dess method blifva en annan. Den
blef för Fichte nödvändigt en genetiskt deducerande, i
motsats till Kants analytiska och exponerande förfarande[1],
Betrakta vi neml. den kunskap, som i sjelfmedvetandet
eller det rena Jaget innebålles, så finne vi, att den är ett
medvetande om min handling
. I sjelfmedvetandet
är jag på en gång handlande och åskådar mitt handlande;
med andra ord: sjelfmedvetandet är hvad Fichte kallade en
intellectuell åskådning. Det är en åskådning,
emedan det står i ett omedelbart förhållande till sitt object;
intellectuell är denna åskådning, emedan den har en
annan karakter än den sinnliga, som endast fattar det
som är gifvet i tiden och rummet. På detta sätt fattad,
är den intellectuella åskådningen philosophiens organ; eller
med andra ord: speculationen förutsätter förmågan af
absolut sjelfverksamhet, förenad med en klar uppfattning af
densamma, och kan ej komma att bestå i något annat, än i
ett fortsatt intellectuellt åskådande, d.ä. i ett fritt
efterbildande
(reconstruction) af den ursprungliga
act
, hvarigenom Jaget med hela dess medvetande är till[2].
Emellertid, oaktadt Fichte fattade philosophiens method
såsom en sådan ur det rena Jaget, såsom högsta
förklaringsgrund, utgående construction af alla medvetandets allmänna


[1] ”Die Wissenschaftslehre leidet keine fertige absolute
Gegebenheit, nichts, was als absolut, als Ding und Sein uns
erscheint. Sie zeigt vielmehbr das Werden auf, zieht ins Licht
des Bewusstseyns hervor, wie wir selber die Vorstellung zu
Stande gebracht. Sie löset also alles Seyn auf und macht es
flüssig; es verschwindet ihr alles Seyn als Ruhendes, sie schauet
nur ihr eigenen Machen (construiren) zu und erkennt so auch
alle Gegenstände als eigene Producte des Bewusstseyns und
und Denkens.” Jmfr Sonnenklarer Bericht. p. 45 ff. p. 149 ff.
[2] Philos. Journal. Bd. V. pp. 334—343.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Jun 26 23:41:31 2020 (www-data) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/kanthegel/0014.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free