- Project Runeberg -  Framställning af Den Philosophiska Methodens utveckling från kant till Hegel. Academisk Afhandling /
19

(1850-51) Author: Axel Nyblæus With: Fredrik Afzelius
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

gemensamma karakteren af subject-objectivetet
(sjelfobjectivering och återgång i sig). Natur och Ande — slöt
Schelling — kunna således endast vara olika uttryck af en och
samma absoluta verksamhet, som i den förra sferen blott
framträder under en lägre grad af utveckling än i den
sednare[1]. I bådas indifferenspunkt — det oändliga
förnuftet sjelft — , ur hvilket alla motsatser evolvera sig, bodde
det absoluta.

På denna absoluta subject-objectivitet, detta allmänna
förnuft, som är allt i allom, öfverflyttade nu Schelling
Fichtes lära om det menskliga medvetandet i alla dess
momenter. På samma sätt som Fichtes individuella Jag motsätter
sig ett Icke-Jag eller åtskiljer sig inom sig sjelft uti ett reellt
och ideellt handlande; på samma sätt är hos Schelling den
absoluta subject-objectivitetens första moment dess reella
sida, eller Guds oändliga handlande, makt och nödvändighet;
dess andra moment åter, i hvilket det åskådar sitt eget
handlande, dess ideella sida, eller Guds oändliga
sjelfmedvetande och frihet; men i båda momenterna är det samma
med sig identiska substans[2]. M. a. o. hvad som hos Fichte


[1] Schelling; Einleit. zu seinem Entwurf eines System d.
Nat. Philos. Jena u. Leipz. 1799, p. 1. ”Die Intelligens ist
auf doppelte Art, entweder blind und bewusstlos, oder frey
und mit Bewusstseyn productiv; bewusstlos productiv in der
Weltanschauung, mit Bewusstseyn in der Erschaffen einer
ideellen Welt. Die Philosophie hebt diesen Gegensatz auf, dadurch,
dass sie die bewusstlose Thätigkeit als ursprunglich identisch
und gleichsam aus derselben Wurzel mit der bewussten
entsprossen annimmt.” Jmfr Darstellung meines System.
Upsala-editionen p. 26.
[2] Schelling, Ideen zu einer Phil. d. Nat. pp. 78—80.
”Die Philosophie ist Wissenschaft des Absoluten, aber wie das
Absolute in seinen ewigen Handeln nothwendig zwei Seiten,
eine reale und ideale, als Eins begreift, so” . . . ”Die reale
Seite jenes Handeln wird offenbar in der Natur; die Natur ist
das in das Objective eingefährte Wesen Gottes.” . . . ”In der
idealen Welt legt es die Hülle gleichsam ab, es erschient als
das, was es ist, als ideales, als Erkenntnissakt.”

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Jun 26 23:41:31 2020 (www-data) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/kanthegel/0021.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free