- Project Runeberg -  Framställning af Den Philosophiska Methodens utveckling från kant till Hegel. Academisk Afhandling /
20

(1850-51) Author: Axel Nyblæus With: Fredrik Afzelius
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

uppträder såsom det individuella medvetandets process,
utvidgas hos Schelling till verldsprocess; i stället för
mikrokosmos, återställes makrokosmos[1].

Då nu den absoluta subject-objectiviteten är det
gemensamma i allt, eller den allt genomgående identiteten, så
måste hvarje särskildt väsende endast vara den absoluta
handlingen sjelf, betraktad på en viss punkt af dess utveckling,
och universum ej kunna betyda något annat än
samtligheten af alla dess yttringar[2]. Att den absoluta
subject-objectiviteten, ehuru den till sitt väsende (realiter) är ren
identitet, måste framträda under en oändlighet af former
eller mångfald af individer, ligger i dess form alt vara på
engång ett reellt och ideellt, i sjelfva dess charakter af
subjeet-objectivitet, som i sig innebär en ideell differens eller
åtskillnad[3].

Philosophiens uppgift hos Schelling är derföre att
angifva den absoluta subject-objectivitetens fortgående evolution,


[1] Schelling, Darstellung meines System d. Philos. p. IV.
”Der Idealismus in subjectiven Bedeutung müsste behaupten,
das Ich seye Alles; der in der objectiven Bedeutung: Alles seye
Ich, und es exsistire nichts als was Ich seye.”
[2] Anf. st. pp. 27, 30. ”Die absolute Identität ist nicht
Ursache des Universum, sondern das Universum selbst. Denn
alles was ist, ist die absolute Identität selbst.” ... ”Jedes
einzelne Seyn ist als solches eine bestimmte Form des Seyns der
absoluten Identität . . .” JImfr Ideen zu einer Philos. d. Nat.
pp. 74—78.
[3] Schelling, Fernere Darstellmnngen aus d. Syst. d. Philos.
Ups.-edit. p. 189—90. ”Wie das Absolute für sich selbst und
an sich selbst zwar absolute Einheit seyn könne, in der
schlechterdings nichts unterschieden ist, und wie es eben desswegen,
weil es an sich Eins, fär den Rellex Alles seye, und in eine
absolute Totalitet, übergehe, kann keinem verborgen blieben,
der das absolute Erkennen, und in diesem die reale Einheit
zugleich und ideale Entgegensetzung des Realen und Idealen

begriffen hat. Hier liegt das sogenannte Geheimniss der
Einheit in der Mannigfaltigkeit, und der Mannigfaltigkeit in der
Einheit.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Jun 26 23:41:31 2020 (www-data) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/kanthegel/0022.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free