- Project Runeberg -  Framställning af Den Philosophiska Methodens utveckling från kant till Hegel. Academisk Afhandling /
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(1850-51) Author: Axel Nyblæus With: Fredrik Afzelius
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högre och högre enhet förmedlande motsatsen mellan det
reella och ideella, det ändliga och oändliga[1]. Vidare, då de
motsatta riktningar, hvilka i den intellectuella åskådningen
inneslutas, stå i det förhållande till hvarandra, att den
positiva, reella rigtningen inskränkes af den negativa, ideella,
som sjelf dervid förblifver oinskränkt; så ligger deri
möjligheten af en serie af handlingar, i hvilken hvarje
föregående handling göres till object för en ny derpå riktad act,
eller för en ny yttring af den ideella verksamheten. Hvarje
sednare act af reflexion blir, i förhållande till den
föregående, en högre, potentierad (stegrad) reflexion. Detta
gaf Schelling hans begrepp om det absolutas
sjelfpotentiering, som har sin grund i den absoluta verksamhetens
nödvändiga drift till sjelfåskådning eller i det ideella[2]. Den
ideella principen, som utgör subject-objectivitetens innersta
väsende, befinner sig nemligen i en oupphörlig kamp med
den reella, eller sträfvar att från sin första medvetslösa yttring


[1] Ideen zu einer Philosoph. d. Nat. p. 74. ”In absoluten
Erkenntnissakt haben wir zwei Handlungen zu unterscheiden:
1) die, in welcher es seine Subjectivitet und Unendlichkeit ganz
in die Objectivitet und Endlichkeit bis zur wesentlichen
Einheit der letzeren mit der Erstern gebiert, und 2) die, in
welcher es sich selbst in seiner Objectivitet oder Form wieder
auflöst in das Wesen . . . das Absolute ist in diesem ewigen
Handeln schlechthin Eines und dennoch in dieser Einheit
unmittelbar eine Allheit. . . .”
[2] Darstell. meines Systems. p. 40. ”In A = B (als
relative Identitet gedacht) ist die absolute Identitet nur überhanpt
unter der Form des Selbsterkennens gesetzt, sie wird in
Ansehung des ursprunglich Objectiven begrentzt durch das
Subjective, wir nennen die Richtung, in welcher B (als unendliche
Extension) begrenzt wird, die Richtung nach Aussen, die, in
welcher A allein begrenzt werden kann, die Richtung nach
innen
. — Nun ist aber die absolute Identitet als ein
Unendliches Selbsterkennen gesetzt; es kann also auch nicht in ihr
uberhaupt seyn, was nicht auch unter der Form des
Selbsterkennens gesetzt würde, und diess ist nothwendig und so lange
fortgesetzt werden müssen, bis sie unter der Form des
absouten Selbsterkennens gesetzt ist.” Jmfr pp. 39, 49.

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