Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
eller hvad det är, måste jag säga att det är; eller den
yttersta abstraction af allt varande är just sjelfva varat.
Det är derföre den första af alla kategorier, urkategorien,
och, såsom sådant, philosophiens absoluta början[1]. Men
såsom denna yttersta abstraction, till hvilken jag kan
komma, är det rena varat i sig tomt och innehållslöst, eller
utan all mångfald och åtskillnad, hvilket ses deraf att
åtskillnaden mellan tingen ej ligger i deras vara — ty deri
komma de öfverens — utan failer utanför deras vara. I
följe af denna sin bestämnings- och åtskillnadslöshet är det
rena varat, enligt Hegel, just sin egen motsats eller det
rena intet. (Om något blott vore, utan alt vara på ett
bestämdt, begränsadt sätt, eller skiljaktigt från andra tings
vara, så vore det platt icke, d. ä. dess vara vore intet.)
Eller: vi finna, vid närmare påseende, intet i varat.
Omvändt finna vi åter varat i intel; ty så negativt det rena
intet än må synas, så visar det sig dock såsom ett vara.
Det är nemligen tanke och just den på allt innehåll
blottade, bestämningslösa tanken, således alldeles detsamma som
varat. Varat och intet upphöra sålunda att vara
motsältningar, eller de öfvergå i hvarandra. Denna deras ömsesidiga
öfvergång och alternation är vardandet[2]. Men alt
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>