- Project Runeberg -  Framställning af Den Philosophiska Methodens utveckling från kant till Hegel. Academisk Afhandling /
29

(1850-51) Author: Axel Nyblæus With: Fredrik Afzelius
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

varda, är detsamma som att blifva till, d. ä, erhålla
tillvaro; — tillvaron är derföre det resultat, till hvilket
vardandet leder. — I begreppet om vara ligger sålunda en
dialektisk stimulus som tvingar mig att analytiskt-syntbetiskt
fortgå till allt innebållsrikare bestämningar; och den första
logiska treheten (Vara, Intet, Varda) kan betraktas som den
absoluta kärna, hvari hela den följande utvecklingen hvilar;
såsom den ursprungliga treenighet, som i allt högre och
fylligaro kretsar upprepar sig och återkommer, tills dess det
absolutas begrepp fullständigt blifvit expliceradt[1]. Det
tankesystem, som härigenom uppstår, är Logiken.

Logiken är sålunda en deduction af alla de kategorier,
hvilka tillsammanstagna utgöra det absolutas fullständiga
definition eller uttrycka dess aprioriska begrepp. Dess
tankekrets bestämmer hvad som alltid och nödvändigt måste
tänkas vid verkligheten, hurudan den än i öfrigt må
gestalta sig; den framställer ej directe naturens eller andens
philosophi, utan endast det abstracta, det i sig sjelf
overkliga, hvarur båda leda sitt ursprung: nemligen de för all
vare sig naturlig eller andelig verklighet gemensamma, i sig
lika subjectiva som objectiva tankebestämningarne, utan att
derföre det verkligas hela concreta innehåll uttömmes[2].


[1] Anf. st. p. 170. ”Der Trieb, in dem Seyn oder in
Beiden eine feste Bedeutung zu finden, ist diese
Nothwendiqkeit selbst, welche das Seyn und Nichts weiter führt, und
ihnen eine Wahre, d. i. konkrete Bedeutung giebt. Dieses
Fortgehen ist die logische Ausführung und der im Folgenden sich
darstellende Verlauf. Jede folgende Bedeutung, die sie
erhalten, ist darum nur als eine nähere Bestimmung und wahrere
Definition des Absoluten
anzusehen,”

[2] Wissensch. d. Log. 1:ster Th. p. 33. ”Die Logik ist
sonach als das System der reinen Vernunft, als das Reich des
reinen Gedankens zu fassen. Dieses Reich ist die Wahrheit,
wie sie ohne Hülle an und für sich selbst ist
. Man kann sich
desswegen ausdrücken, dass dieser Inhalt die Darstellung
Gotles ist, wie er in seinem ewigen Wesen vor der Erschaffung
der Natur und eines endlichen Geistes ist
.”

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 12:25:47 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kanthegel/0031.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free