- Project Runeberg -  Framställning af Den Philosophiska Methodens utveckling från kant till Hegel. Academisk Afhandling /
33

(1850-51) Author: Axel Nyblæus With: Fredrik Afzelius
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

existenser är likväl begreppet inneboende och förknippar dem,
genom momentet af sin allmänhet, till enhet med hvarandra.
Begreppet hänför sig sålunda uti det särskilda — då det
blott är ett försvinnande moment — på sig sjelft allena,
ehuru på ett negativt sätt, eller är, för alt begagna Hegels
uttryck, ”uti det särskilda negativ (d. v. s. sig från sig
sjelf åtskiljande) enhet med sig.” Såsom denna absoluta
negativitet och idealitet är begreppet den sig på hvarje punkt
i universum framarbetande och i menniskan sig sjelf
fattande och förnimmande subjectivitetens princip[1], mot
hvilken såsom dess motsats objectivitetens spher framträder.
Och liksom uti subjectivitetens spher det yttre, objectiva, är
upphäfdt i tanken, så är deremot i objectivitetens spher
tanken blott potentiell, i det yttre försjunken.

Men änskönt begreppet sålunda delar sig i motsatta
spherer, eller i momentet af sin allmänhet, såsom
subjectivitet, särskiljer sig från sin i momentet af sin särskildhet
realiserade objectivitet, så är det likväl å andra sidan,
såsom concret begrepp, den sig oupphörligen ånyo alstrande
enheten af dessa motsatser. Såsom sådant är det det
Enskilda[2]; Det enskilda är sålunda ständigt den concreta


[1] Wissenschaft: d. Log. Th. III pp: 13, 14: ”Jene
absolute Allgemeinheit, die ebenso unmittelbar absolute
Vereinzelung ist, ... macht ebenso die Natur des Icl’s, als des
Begriffes avs. ... Der Begriff in so fern er zu einer solehen
Existens gediehen ist, welche selbst frei ist, ist nicht Auderes als
Ich oder das reine Selbstbewusstseyn.”
[2] Anf. st. pp. 39, 59, 60. ”Als Negativitet überhaupt,
oder nach der ersten, unmittelbaren Negation hat es (das
Allgemeine) die Bestimmtheit überhaupt als Besonderheit an ihm;
als Zweites, als Negation der Negation, ist es absolute
Bestimmtheit
, oder Einzelnheit und Concretion ... die
Einzelnheit ist die Tiefe, in der Begriff sich selbst erfasst, und als
Begriff gesetzt ist. ... Das Besondere ist aus demselben
Grunde, weil es nur das bestimmte Allgemeine ist, auch Einzelnes."

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 12:25:47 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kanthegel/0035.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free