- Project Runeberg -  Resa till Kap, Ostindien och Kina, åren 1844-1846 /
142

(1847) [MARC] [MARC] Author: Gustaf Vilhelm Johan von Düben - Tema: China
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

142

ItESA TILL KINA.

motsvara känslan, då bryter sången fram.» Dramatikens
ståndpunkt är ej så hög, men dess anseende är stort, då
kejsaren på det lifligaste tippmuntrar den genom att gifva
offentliga skådespel på sin bekostnad m. m. I en
Ostindiska kompaniets boksamling finnas 200 volymer med
skådespel 1 Ingen annan skilnad göres mellan komedi och
tragedi, än att den förra behandlar hvardagspersoner, den
sednare historiska och mytologiska. Huru skådespelen tillgå
hafva vi förut nämnt vid berättelserna om Pulo Pinang;
naturligtvis försiggå de med mera decorum, då
theaterper-sonal och åskådare äro af bättre qvalitet, men på engelska
missionernas beskrifningar finner man, att samma
vederstyggliga maskering, samma dans, fäktningar och skrik ega
rum, äfven då de anställas inför rikets högsta embetsmän
och på kejserlig befallning.

Främst bland kinesisk litteratur, så väl i ålder som
anseende, stå de 3 heliga böckerna, eller så kallade »King»;
dernäst Confuzes eller Confucii fyra böcker. De förra äro
visserligen äfven sammanfattade af honom, men hemtade ur
äldre skrifter. Af de 4 sistnämnda är »Shing-ju» eller
»Wan-jen-ju» (= Boken af 10,000 ord) den märkligaste, ty hvarje
half månad uppläsas af embetsmän vissa stycken ur den,
emedan, som Confucius sjelf säger: »att göra lagen allmänt
bekant är det bästa sättet att förekomma dess våldförande».
Denna och dylika sedereglor innehållas i dessa böcker,
intressanta för att visa folkets ståndpunkt i moraliskt vetande,
men der naturligtvis för oss inlet finnes att hemta. De äro
minutiösa till den yttersta grad, så att t. ex. »Lej-king»
beskrifver 5,000 olika sätt att visa höflighet och helsa, att
dervid icke »San-kwei-kju-kow» eller tre knäfall och nio
knackningar med hufvudet, kejsarhelsningen, är glömd,
faller af sig sjelf. Detta och dylikt narrverk kallades en tid
för filosofi, ungefär med samma skäl som Engelsmännen
ännu kalla fysiska och åkerbruksinstrumenter »philosophical
instruments». Confucii af de första franska öfversättarne
med sådan förtjusning utropade filosofi har i sednare tider
af litet lugnare personer blifvit siktad och lemnade dervid
intet annat i behåll, än en del i Pythagoreiskt dunkel
höljda talformler, samt en massa sedereglor. Vi äro längesedan
derförbi; vi hafva intet för oss sjelfva att lära af Confucii

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 12:25:59 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kapresa/0156.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free