- Project Runeberg -  Resa till Kap, Ostindien och Kina, åren 1844-1846 /
143

(1847) [MARC] [MARC] Author: Gustaf Vilhelm Johan von Düben - Tema: China
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

CONFUCIUS.

145

skrifter, och han må gerna stadna nedom skyarne, der ban
kommer i värdigt sällskap med Moses och Zoroaster. Hans
läror hafva imedlertid verkat starkt på Kinas folk och stöpt
dem i en form, ur hvilken de ej förmås att utträda, utan
måste lösbrytas. »Confucius», säger Morrisson i sitt
kinesiska lexikon, »sysselsatte sig med politik hela sitt lif, och
äfven hans moral dväljes hufvudsakligen kring de
samhälls-pligter, som hafva en politisk syftning. Familjen är
prototypen till hans nation eller välde, och han lägger till grund
för sin lära principerna af beroende och underlydande,
såsom af barn till föräldrar, den yngre till den äldre o. s. v.,
ej dessa visionära åsigter (som ej hafva verklighet i
naturen) af oberoende och jemnlikhet. Dessa principer äro
ständigt inympade i Confucii skrifter, i högtidliga ceremonier,
liksom i alldagliga småsaker; den inplantas i ungdomen och
bildar grunden af all kinesisk moral, de utgöra förnämsta
studiet för alla, som vilja blifva embets- och statsmän.» —
Hans regligionsföreskrifter bestå hufvudsakligast i offers
anbefallande. Himlen är manlig, jorden qvinlig, och allt är
uppkommet af och ur dem. Menniskan består af »Hing»
(den synliga kroppen) och »Kej» (anden); då de äro förenade
eger menniskan känSla, och deras åtskiljande är döden; men
intet spår finnes om en aning af ett lif efter detta, lika
litet som tanken på Gud. Den sträcker sig blott till en
förnimbar himmel. Dyrkan är af tre grader: »Tazi» (stora offer,
som anställas till himlen och jorden) samt »de kejserliga
förfädernas stora tempel»; »Chung-zi» (medel-offer,
hvarigenom andarne öfver land och gröda, sol, måne, en del vise
män, och bland andra genier äfven skrifkonstens anropas);
samt för det tredje »Si-aou-zi» (små offer, som ske till
förfädrens maner, till martyrer, till »de fem bergen» m. m.).
Detta är Kinas statsreligion, ett slags gudomliggjord
statsläras föreskri I ter om ceremonier.

Kejsaren Ming-he, säger den stora krönikan (om allt
hvad alla kejsare tänkt, sagt och gjort!) fann uti en af
Confucii skrifter en sats, som han trodde befalla honom att i
Westerlanden uppsöka ett der befintligt helgon. Hans
utskickade sändebud togo det första bästa de hörde talas om,
och det var Buddha. Några af denna sekts prester togos
till Kina, och derifrån räknas denna religions uppkomst och

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 12:25:59 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kapresa/0157.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free