- Project Runeberg -  Kärleken som kulturproblem /
13

(1912) [MARC] [MARC] Author: Frida Stéenhoff
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Men om vi inte med humanitetsskäl kan göra intryck
på tortyrens ännu möjligen befintliga anhängare, så låt
oss be den demografiska forskningen tala. Den säger,
att de utomäktenskapliga födelsernas antal beror av rena
befolkningsförhållanden. Siffrans stigande eller fallande
följer vissa lagar, som skapas av en mängd
omständigheter såsom landets livsmedelsförhållanden, rasen, antalet
män i förhållande till antalet kvinnor,
äktenskapsfre-kvensen, livslinjens och dödslinjens inbördes läge, arten
av arbete t. ex. åkerbruk eller industri, arten av
levnadssätt såsom kringflyttande eller stillaboende m. m. Den
sociala tortyren har mycket litet om ens något alls att
berömma sig av visavis resultatet av de utomäktenskapliga
barnens talrikhet eller fåtalighet. Den skulle således, om
detta är sant, och ett fördjupat socialt studium talar mer
och mer därför, inte ha annat på sin meritlista än att i
fasaväckande grad ha ökat lidandet på jorden.

Hur kunde denna tanke uppstå, att födandet var en
synd? Liksom alla vägar fordom förde till Rom, så pekar
alla svaren på denna fråga — eller åtminstone de flästa
— mot orsaken: ägendomsäktenskapet. Det stiftades
huvudsakligen med syfte att betrygga arvsföljden. Men
som det var männen, som samlade rikedomarna, ville
de ha trygghet för att dessa gick till deras verkliga
av-komlingar. Kvinnans rätt till moderskap efter eget val
gick därigenom förlustigt. Hon skulle bli ett verktyg
för egendoms förflyttning från en generation till en
annan. Hon förlorade födandets rättighet annat än med
särskilt tillstånd. De rike, som hade rikedomar att
låta gå i arv, var också de mäktiga i samhället. De
tryckte därför sin vilja på hela folket, även när det gällde
äktenskap.

Familjen och äktenskapet blev de konstituerande
principerna när samhället, grundat på privategendom, bildades.
Därför blev man också ytterst mån om att värna om

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 12:28:37 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/karlekkult/0015.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free