- Project Runeberg -  Karriär /
162

(1975) [MARC] Author: Jan Myrdal
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   
Note: This work was first published in 1975, less than 70 years ago. Jan Myrdal died in 2020, less than 70 years ago. Therefore, this work is protected by copyright, restricting your legal rights to reproduce it. However, you are welcome to view it on screen, as you do now. Read more about copyright.

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - VI

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

amerikanarna ut dollar och de europeiska författarna sprang så de flåsade för
att kunna få del av guldregnet. Och kravlade upp på podierna och
talade om själen och om hur man måste bekämpa conformismen och
hur modern Man blivit atomized. Fy fan.

— Det är möjligt det var lika illa i öst. Varför skulle det inte ha
varit det. Kulturfnask här och fredsfnask där. Jag var så äcklad så
jag slutade läsa sådana som inte varit ordentligt döda minst hundra
år. Carmichael menade att det var bra för min education. Det är
dock jorden och de döda som avgör, sade han. Det var han som fick
mig att se konsten. Han tog mig till Autun och förklarade
sammanhangen för mig. När jag ville köpa bilder av kapitälfigurerna på
museet sade han att jag var dum. Det är bilder för änglar, sade han.
Tror du att skulptörerna gjorde dem för änglar som svävade i
rymden? De gjorde dem för troende som stod på golvet, som stod under
figurerna, som såg upp på dem. Konsthistorikerna är så dumma så
de begriper inte ens hur rummet fungerar. En religiös och troende
fransk bonde i Auvergne förstår mer av romansk konst än alla
konsthistoriker tillsammans, menade han. Han hånade Kristushuvudet på
tympanen. Han menade att det bara var ett fromt bedrägeri. Först
slog prästerna sönder gudahuvudet för att det inte var modernt
längre och när det sedan blev modernt och de kretade fram reliefen
igen fanns inget huvud och då fick de en uppenbarelse och hittade
huvudet och alla änglarna fröjdade sig. Men den Kristus hade inte
haft något huvud på tvåhundra år. Det kan varje barn se. Huvudet
är så falskt att det sitter där och skriker mitt bland utvalda och
fördömda i yttersta domen. När yttersta domen kom till Autun då gick
det som det gick med rättvisan ty prästerna hade gett Gud fel huvud.
Och ingen säger något. Kära Torsten, sade han, allt är ju svindel.
Jag hade tänkt bli präst och var med om det ända till dess jag fick
syn på eländigheten. Det fanns mer fromhet i NF:s korrupta
narkotikabyrå än i hela Church of England. Tro mig. Efter att ha tittat på
religionen förstår jag varför Kristus föredrog att ta rövarna med sig
till himlen.

— Han var en fin man Carmichael. Jag minns en eftermiddag
när vi satt nere vid kaj S:t Michel och tog en kaffe. Det var på
våren. Det måste ha varit 1954. Titta på kvinnorna! sade han. De ser
ut så som de sett på vår tids bilder att de skall se ut. Små händer,
små ansikten, stora stjärtar och stora bröst. För åttahundra år sedan

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 12:32:49 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/karriar/0162.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free