- Project Runeberg -  Bilder ur Sveriges historia. Svensk kultur från urtid till nutid /
91

(1931-1932) [MARC] Author: Ernst Klein With: Karl Nordlund
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

Två bilder från tjeremissernas hedniska gudstjänst i heliga<bbjörkhagar — tagna i våra dagar av den finske forskaren professor U.<bHolmberg-Harva. Till vänster ses ett offer åt åkerjordens gudar,<btill höger prästen, som ber till ackompagnemang av ett<bstränginstrument. Typer och dräkter påminna så nära som möjligt om de<bgammalnordiska, sådana vi ha anledning att tänka oss dem.
Två bilder från tjeremissernas hedniska gudstjänst i heliga

björkhagar — tagna i våra dagar av den finske forskaren professor U.

Holmberg-Harva. Till vänster ses ett offer åt åkerjordens gudar,

till höger prästen, som ber till ackompagnemang av ett

stränginstrument. Typer och dräkter påminna så nära som möjligt om de

gammalnordiska, sådana vi ha anledning att tänka oss dem.


spelade en väsentlig roll i dessa rörelser. En gestalt som
Blot-Sven bär ju sitt namn på grund av att han ivrade
för återupptagandet av de hedniska offren i Sveaväldet.

Den gudatro, som kunde utöva ett sådant välde även
i storpianskretsar, vilkas hela kultur för övrigt gott
kunde mäta sig med de makthavandes på kontinenten och i
England — vi se ju vikingahövdingar övertaga län och
välden överallt, efter att på sin höjd ha fått en kort
undervisning i kristendomens grundläror eller också rätt
och slätt ha tagit dopet — denna religion måste ha varit
av ett annat slag än den folkliga tron på tomtegubbar,
sjörån och gastar. Det är denna högre, genom
århundradens påverkan från olika antika religioner, från
kristendom, judendom och islam utbildade nordiska
hedendom, som lämnat så ståtliga minnesmärken efter sig i de
på Island upptecknade gudasagorna och Eddakvädena.
Där möta vi den lömske och allvise Oden, typen för en
gammal vikingakonung, den djärve och muntre Tor, de
starka böndernas mullrande gud, Frö, den ädle, givmilde
och guldstrålande hövdingen, Frigga, drottningen, Freja,
kärleksdrömmarna^ ljuvliga mål, Balder, den milde och

lidande, Kristusliknande självoffraren, Heimdall,
gudarnas budbärare, överbringaren av den av makterna
skapade och stadgade samhällsordningen. Där möta vi
också, inlagda i gamla naiva naturmyter och sagor, en
utbildad världsuppfattning, som omfattar hela
världsdra-mat från skapelsen till apokalypsen och den nya
världens uppstigande ur Ragnaröks lågor.

Hela denna religion var, synes det, i så hög grad en
de lärdas och kultiverades egendom, bunden till den
starkt internationella vikingakulturen, att vi icke få
förvåna oss, om den huvudsakligen lämnat litterära spår
efter sig. Det är egentligen endast på två håll här i
Norden, som asaläran i dess högre former synes ha varit
verklig folkreligion: på Island, där ett urval av
högättade familjer, verkliga vikingasläkter, bosatt sig och
bildat kärnan i en märkligt aristokratisk befolkning, och på
Gotland, där ända sedan romersk järnålder
bondekulturen haft särskilt hög nivå, grundad på handelsfärder
och en stor materiell rikedom. Både isländingar och
gotlänningar ha f. ö. ända in i våra dagar visat sig sakna
den typiska »allmogekulturen». De ha varit »överklass»

91

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 12:37:44 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kebildsv/0099.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free