- Project Runeberg -  Bilder ur Sveriges historia. Svensk kultur från urtid till nutid /
175

(1931-1932) [MARC] Author: Ernst Klein With: Karl Nordlund
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

illustration placeholder
Utgrävnings- och konserveringsarbeten pågå sedan flera år i Vadstena

gamla kloster, av vilket som bekant stora delar ännu kvarstå. Denna

bild visar refektoriet i munkklostret, sådant det tedde sig under

restaureringen.


sin tid som svensk lagmansfru utpekat, och där hon en
gång gjort ett för tidigt och alldeles misslyckat försök att
med kungens obeslutsamma och svaga hjälp grunda sin
orden. Sin egen dotter Katarina, som hon tagit till sig
från Sverge — den stackars veka kvinnan måste lämna sin
unge, älskade man att dö i ensamhet — satte hon som
abedissa i det nygrundade klostret. Själv dog hon efter
en med vidunderlig energi genomförd pilgrimsfärd till
Jerusalem, sjuttioårig, i det enkla, fattiga hus i Rom, där
hon tillbringat mer än tredjedelen av sitt liv under de
strängaste botövningar och försakelser år 1373. Kort
därpå fördes hennes kropp — sedan hennes vänner,
klarissi-nernunnorna i S(an Lorenzo in Panisperna i Rom fått taga
ifrån och behålla hennes vänstra arm och några andra
smådelar —i en ännu bevarad kista hem till Sverge för
att bisättas i Vadstena. Först 1391 uppnådde hon
helgonvärdigheten.

Klosterregeln för »Frälsarorden» eller, som den numera
oftast kallas, Birgittinerorden, erhöll Birgitta, enligt sin
egen utsago, i en enda uppenbarelse »på samma sätt, som

om en mängd olika slags dyrbara ting varit i ett kärl,
och som om alla dessa på en gång blivit utstjälpta ur
kärlet, och i samma ögonblick varseblevos av någon, som
såg det, vart och ett särskilt ting för sig, och samma ting
blevo så länge inför honom, att han kunde plocka upp
vart och ett ting i sitt sköte.» Dess grundval är densamma
som övriga klosterreglers: ödmjukhet, kyskhet och
fattigdom. Men i enskildheterna präglas den av en klok måtta,
ett praktiskt förstånd och en pedagogisk smidighet, som
väckt stor beundran även i sena tider och som ger vid
handen, att stiftarinnan med sin svärmiska fromhet
förenade en lång och grundlig erfarenhet som husmor och
uppfostrarinna, stor världsklokhet och djup personlig
kultur. Det är ett svenskt drag — kvinnans ställning i
Norden var av gammalt en helt annan än ute i Europa —
som förbinder Birgitta med två andra svenska kvinnor,
Fredrika Bremer och Ellen Key, detta att ställa lika stora,
om också delvis andra krav på kvinnan som karaktär
och personlighet som på mannen. För andra länders till
osjälvständighet och ansvarslöshet dömda kvinnor be-

175

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 12:37:44 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kebildsv/0183.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free