Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
Ty principen, såsom blott membrntit af
motsatsen, har ingenting som skiljer honom fråvt
hans motsatta, utan är simpliciter coordincrad
dermed; och det motsatta, å andra sidan, såsom
membrnm af mångfald, blir sjclft ieke mer
mas-f sa, ntan samlas till enkelt begrepp. Jag skiljer
. Täl det ena, såsom positivt, från det andra, såsom
negativt, men båda hafva lika anspråk att vara
princip; — en dialcctik, som innehåller, att
ingendera är det.
Den verkliga principen skiljer sig från sin
motsats blott så vida som subordinatton
inträder, d. ä. aå vida som det ena membrnm blir
det andras mått, blir det förmedlande mellan
sig och det andra (transscendent), d. ä., så vida
det blir på en gång membrnm af motsatsen och
enhet utom densamma, d. ä., så vida concretion
af A och B inträder*
Detta är redan såsom fordran, d. ä. o m c*
delbart, gifvet genom det anspråk att vara
princip, som äfven i detta moment eger rum,
fastän satt såsom ömsesidighet, d. ä.
princip-löshet. Detta omedelbara måste sjelft blifva
satt, fordran blifva verklighet, då den jn icke
är annat än driften att sålunda sätta sig. Detta
ger tredje momentets
C. Principen är på én gang membrnm af
Motsatsen och Enhet af sigsjelf ocb
, sitt motsatta.
Härmed inträder först principeps verklighet,
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>