Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
lan God och mcnniskaa måste vara Is än b art {or
Gud, öfverser man, då man begagnar lilsnelscn om
solljuset. Ljuset är ett blott ämne utan sjelfständig*
het, som blott ger lif, ej sjclft bar lif, något, sona.
blott ses ocb kännes, men sjelft ej scr och
känner: och det är derförc, som det är likgiltigt, buru
det helst tages och brukas. Sådan är ej vår Gud^
Han är cj ett blott lifsämne för verlden — Han.
blcfve då blott Yerldssjäl — utan Han är person-,
lig, lefver sjclf, Han ser och känner lika visst som
Han ses och käunes.
I den sinnliga verlden är det ögat, som förenar*
dessa egenskaper att på cn gång lysa oeh s e. Oek- *
så är Gnd ej blott ljns, utan ett öga mot vårt öga.
-Men ett öga är cj likgiltigt för beskaffenheten af den
blick, som möter det; är denna arg, så måste dess
egen tändas till brand och smärta»
Att Gnd kan vredgas, utgör jnst
sjelfständig-beten oeh majestätet a T hans existens samt ger åt
Hans kärlek betydelsen och värdet af en fri och
ansvarsfull gåfva. En kärlek, som vore likgiltig oeh
liknöjd, kura han behandlades, vore ingen kärlek.
Om én person, men också alltid blott en p^r* .
son, kan vredgas, likasom blott en person kan ät- .
ska, så måste oek vredens — likasom kärlekens —
föremål egentligen blott vara en person. Men–,
n i s k a n är person. Derföre, der hon syndar, kan
hön blifva föremål för Guds vrede. Här gäller ej
ursäkt; Gud har ej gjort menniskan svag. Syn-
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>