Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
m
ten, för alt erkännas såsom dikt. Kortligen: poe*
siens ock verklighetens strid är ämnet för all
senti-mental poesie. J em för Goethes Tasso, Wilhelm
Ateisters Lehrjahre, m. fl. Mest genomgripande,
allmänt, direct och djnpt är detta ämne taget i
Sagospelet Lycksalighetens Ö. —
Parallellsm ingår nödvändigt i all Poesie, ty
poesien är ju — försonad och förlikad söndring.:
Söndringen sjelf är icke poesiens verk, ntan ett fö-*
refnnnet substrat. Det är tankens verld, som är
splittringens och mångfaldens fosterland. Men
försoningen går upp i känslans och diktens rike; och,
likasom det före all söndring var en ursprunglig;
enhet — viljans och det omedelbara lifvets —, sä
blir här enheten återställd i, med oeh ander sjelfva’
mångfalden. Denna återställning innebär t ven ne
momenter. Det ena är mångfaldens förhållande till
enheten, som ger totalitet, organisation, rnndning,
då tanken blott ger oändlig differens otli skarp
polaritet; Det andra momentet är naturligtvis det
mångfaldigas eget, genom enheten förmedlade, nya för-,
hållande sinsemellan, Ii vilket är inbördes likhet ock
parallelism. (Assimilation åtföljer all
organisation.)
Meter och Rim äro båda arter af obs traet for-)
mel! parallelism. Metrisk och rimmad vers förhålla
sig ttH hvarandra, såsom antik och romantisk form,,
eller såsom plastik och måleri. Likasom, i det plasti-<
ska konstverket, tdéens fu llhet ifrån en inre fördold*
liispunkt gjuter sig ut genom alla lemmar ofjh ger
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>