Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
Religton är, enligt Hegel *), «Anden, som ar med*
yeten af sitt väsende, af sitt, icke af en
annans» . Men, lso9 är Medvetande nog i afseende på
det religiösa förhållandet **)? 2: o Bestämningen af
Snbject och Object, såsom väsendtligen blott
identiska, är endast antaglig för Religio Archetypa*
Använd på menniskaas religion, blir den panthei*
stisk.
Antagandet af Religio Archetypa är nämligen icke
mindre nödvändigt än af Tbeologia Archetypa och
bildar utgångspunkten iör all Religions-Philosopkra.
Gud hänvisas till menniskan, att i henne komma
till medvetande af Sig. Så i det följande: «Den
absoluta Anden vet sig; detta vetande är särskilj dt
(unterschieden) från Honom, och sålunda den ändliga
Anden. Den absoluta Anden vet sig i det ändliga
vetandet, och, omvändt, den ändliga Anden vet sitt
väsende såsom absolut Ande»***).
Sista punkten tyckes innebära den stora
sanningen af ömsesidighet i det religiösa
förhållandet. Men till ett fullt personligt förhållande hör
att ömsesidigt veta så väl sig i den andra som
’) Philot» d. Religion, 1 Th., S. 35.
**) I ”C nitat*’ anger Hegel ett mer än blotta vetandet.
•••> Ang. Wk. t. 88.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>