Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
fti af copntan bruten, momentets egne partier bryta
sig i sär och inträda säsom successiva extremer i
medvetandets först Gud, såsom abstract object, Ens,
såsom t. ex. i den Wolfiska Theologia Naturalism
sedan det menskliga medvetandet, såsom abs*
tract subjectivitet, känsla, utan objectiv giltighet,
sådan hon förekommer i den nyare abstract subje*
diva Reiigions-Philosophien. Om dessa motsatser
påminner äfvcn Hegcl *).
Hegel anger de tvenne momenterna: vetandet al
Gud och vetandet af mig i Gud, mitt UC i Gud, d«
S», säger han, begreppen Gud och odödlighet, såsom
tillsammans utgörande religionens innehåll **) och
inbördes bestämmande hvarandra. Anmärkas bör,
livad här åtminstone ieke är uttaladt, att, i och med
det jag fattar Gud concret, personligt, icke blott
såsom substantiell (och icke heller blott med en tve*
tydig, qeli substantialiatisk subjectivitet), så blir af*
ven min varelse i förhållande till Gud ieke mer be*
stämd för mig, såsom blott substantiell, d. ä. såsom
odödlighet helt enkelt, utan concret och personligt,
såsom salig eller osalig odödlighet.
Så sannt är det, att de båda momentema bestäm?
ma kvarandra.
•) S. 12, 18, 15.
’ Men jemfor och sammanställ denna moment-indelning
■’ med dst foregäende.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>