- Project Runeberg -  Minnen. Dikter. Philosophiska uppsatser. Utdrag ur bref /
181

(1842) [MARC] Author: Ernst J. F. Kjellander With: Fredrik Ferdinand Carlson
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Fala. Det Fula är då den Terld af inbillning, som
faller tillbaka mot skönheten och ej låter sig
upptagas i dess förklaring. Det är det affallna
angenäma: det angenäma, icke så vidt det ännu ej vet af
Skönheten, utan sådant det mot en redan
uppgående skönhet fasthåller sig i sin sjelfviskhet. Det
redbara, det rent phantasielösa, kommer såsom sådant
icke i fråga såsom Fult, utan det som en upprorisk
phantasie framställer med verkligt, fastän grinande
sjelfbeliag, med förförisk, fastän smutsig retelse.;
Men, om det Fula således har i sig ett angenämt;
står detta likväl, såsom ett numera affallet, i
motsats mot sin egen bestämmelse och blir derigenom
ej mindre ett oangenämt och vederstyggligt. Det
Nyttiga, det rent Angenäma, bade beggedera sin egen
art af konst; de utgjorde nämligen Konstens eget
e-lement på något visst steg af dess ntveekling. Det
Fula åter framstår blott såsom ett utskott och miss^
foster, i detsamma som Konsten dragit sig inom
Skönhetens element och utgör just det förkastade, som
nu erkännes odugligt till element för konsten. Så
finnes det ingen i sig ful konst, utan det Fula
måste, för att i Konsten taga verklighet, suga sig in
på den skona Konstens område.

Vi hafva länge talat om skönheten såsom den
fria Konstens ämne; vi böra förklara vår rätt dertill*
Den verkliga friheten börjar i allmänhet, der god t
och ond t skilja sig, oeh valet blir ej mer emellan
en eller annan enskildt bestämning, utan emellan
dessa båda allmänna magter. Så inträder oek den verk-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 12:39:25 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/keminnen/0222.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free