Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
Iriket ock skönhet väsendtligen dlgå, nppsliger den
slutligen derntöfver, såsom åter fri ock herrskande,
i egenskap af Torn. Den motsatta principen: Hvalf»
Tet, byggnadens concreta midt, uppstiger äfven öfr
Ter dennas första gestaltning, såsom C o u p o 1 e*
fivalfvet blir kär således äfven transscendent, näm*
ligen så mycket det kan antaga denna ckaracter. 1m»
xnanensen står alltid qvar: Coupolens insida är
reell och väsendtiig. Och så är han för mycket
uti sig, för att kunna rätt gripa öfver sig. Sjelfi
byggnadens inre framställande en nedsänkt himmel,
Isan han utifrån icke förneka sig och förloras i en
annan, oändligt vinkande himmels sky. Tornets
insida åter är blott ideell; en själ låter derifrån
förnimma sig i klockans klang: ett sammanhang, icke
mer omedelbart och i omedelbarhet skönt, utan gjorclt
för föreställningen *).
Vi kunna nu klarare inse Arckiteeturens både
sammanhang med och oberoende af Behofvet. Den
skiljer sig renast, d. ä. abstractast, derifrån just i
V Hvalfvet är concret midt och kan, äfven såsom coupole,
icke frångå denna sin egenskap. Således, då Tornet går
nt åt byggnadens yttersta pnnkt och presenterar en
derifrån rakt uppstigande vägg, så hojer sig Coupolen
deremot i byggnadens center. Coupolen fordrar således
for denna sin centrala egenskap egentligen ett
Grekiskt kors. Det Latinska har perspectiv, egen fond*
djup. Det Grekiska är gjordt att bära höjden; och dess
fyra grenar äro, i denna mening, blott de rotter, på
hvilka Conpolen står, med hvilka han likasom soker
* ffttte i jorden* . J
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>