- Project Runeberg -  Missbrukad kvinnokraft och kvinnopsykologi /
174

(1914) [MARC] Author: Ellen Key
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Kvinnopsykologi och kvinnlig logik

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

icke bevisas och så mycket mindre, som det är från
och med sekundära värden till inga värden alls, som
den övervägande delen av produktionen, manlig som
kvinnlig, består!

Men jag har talat om det yppersta från båda
hållen.

Och då finna vi, att den innerliga modersömhet
— som under verkligt moderskap troligen berövat
litteraturen en George Eliot — nu blev det högsta i
hennes geni; alldeles som den nu är det högsta hos
vår Selma Lagerlöf, vilken med ömhetens smältande
guldtoner genomtränger den fantasiens blåa skymning,
i vilken hon ser sina gestalter. George Sand — vars
erotik var på det djupaste ett med hennes
moderlighet — var framför allt inspirerad av den senare
känslan, när hon gjorde sitt flammande uppror mot
den äktenskapliga osedligheten, isynnerhet den, att
lagen ger mannen en rätt, kärleken ensam kan skänka.
Det var intensiteten i E. B. Brownings erotiska känsla,
som kom henne att — trots förutsägelsen att hon
genom äktenskapet valde döden — med riktig instinkt
välja livet. Och sålunda kom hon att dana den
skönaste lyrik, en kvinna ännu skapat. Ty det var under
ingivelsen av den lycka, hennes val skänkte henne,
som hon diktade sina odödliga sonetter.

Den strof, med vilken hon anger den kvinnliga
innerlighetens väsen:

»... to melt like white pearls in another’s wine...»

denna strof står att läsa i det verk, där den, i sin
härligaste personliga utveckling stadda, diktarinnan
ger sitt livs erfarenhet.* Vad hon således menar med
de orden, icke är det självuppgivande och
självutplånande av den kvinnliga individualiteten och
skaparkraften! Men jag borde begripit, vad sedan
en åttaårig flicka lärt mig: att »poesi är för fint för
publiken»; att denna antingen icke läser poesi eller
icke förstår vad den läser!

*Se Aurora Leigh.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 12:39:38 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kemissbruk/0174.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free