- Project Runeberg -  Kungl. Teatrarne under ett halft sekel 1860-1910. Personalhistoriska anteckningar / Första delen /
112

(1917-1918) [MARC] Author: Johannes Svanberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

112

KUNG!.. TEATRARNE

len, och hennes uppträdande var alltid en fest för den ort,
dit hon kom. På Kungl. Teatern i Stockholm uppträdde hon
mot arfvode för hvarje uppträdande hösten 1860 samt under
spelaren 1862—64, hvarefter hon tog fast anställning, till en
hörjan på fem år, hvilket sedan förnyades. Hon besökte dock
under tiden åter utlandet och var vid världsutställningen i
London år 1862 en af de förnämsta sångerskorna bland de
många, som där uppträdde. Under sin första anställning vid
vår operascen vann hon som Norma och som Isabella i »Ro»
bert» den största uppmärksamheten. Under hennes engage»
ment åren 1856—59 var det i synnerhet som Marie i
»Regementets dotter» och som Guillemette i »Advokaten Pathelin»,
hvilket parti Foroni komponerat för henne, hon vann nya
lagrar, under det hon städse skördade lika rikt bifall i sina
äldre partier. Utom de redan nämnda må bland hennes rika
repertoar anföras följande, som hon med öfverlägset mäster»
skap här utförde: Anna i »Don Juan», Nattens drottning och
Parnina i »Trollflöjten», Agatha i »Friskytten», Rezia i »Obe=
ron», Bertha i »Profeten», I.eonora i »Stradclla», Klytemnestra
i »Iphigenia i Aulis», Selika i »Afrikanskan», Grefvinnan i
»Figaros bröllop», Bertha i »Nürnbcrgerdockan», Leonora i
»Kung Carls jagt». Linda, Elvira i »Ernani», Mathilda i »Wil»
heim Tell», Leonora i »Trubaduren» och Constanza i »Enleve»
ringen ur Seraljen».

Med undantag af Jenny Lind har nog en sådan stämma som
Louise Michaelis så klar, så ren, så fyllig och så själfull, så
jämnt utvecklad och så väl skolad, aldrig klingat från den
svenska opcrascenen. Hennes hjärtas godhet framlyste stän»
digt bredvid konstnärskapet. Hon visade alltid ett vänligt
tillmötesgående mot dem, som voro henne underlägsna, och
med sin konstnärliga gifmildhet slösade hon, när någon kom
för att taga denna i anspråk. Otaliga voro de konserter på
hvilka hon uppträdde till förmån för behöfvande eller för väl»
görande ändamål i allmänhet. Hon nekade aldrig, äfven då
hennes hälsotillstånd fordrade hvila från ansträngningarna. En
hel del utmärkelser från svenska och utländska monarker kom»
mo helt naturligt Louise Michaeli till del. Af konung Carl
XV hedrades hon med den då ej så vanliga konstnärsdekora»
tionen »Litteris et artibus» och af kejsar Napoleon III erhöll

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Jan 15 17:16:40 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kglteatrar/1/0114.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free