- Project Runeberg -  Kungl. Teatrarne under ett halft sekel 1860-1910. Personalhistoriska anteckningar / Första delen /
114

(1917-1918) [MARC] Author: Johannes Svanberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

114

KUNG!.. TEATRARNE

hennes eftermäle har ej eftervärlden sökt göra något», skrifver
Tobias Norlind i Allmänt Musiklexikon i en synnerligen sak»
rik uppsats om sångerskans lif och konstnärliga verksamhet,
ur hvilken uppsats för öfrigt må anföras följande: »Michaeli
har ofta jämförts med Jenny Lind. Hon hade med denna
sångerska gemensamt en härlig, omfångsrik sopranröst (Micha»
clis röst sättes af några samtida högre än Jenny Linds), en
mjuk och ren koloratur och uttrycksfullhet i föredraget. Där»
emot saknade hon Jenny Linds stora dramatiska förmåga och
äfven hennes vinnande, behagfulla utseende och graciösa, mjuka
uppträdande. Förnämsta skillnaden utgjorde dock begåfnin»
gens art. Jenny Lind var en genuin, intuitiv begåfning, som
oreflekteradt alltid fann det rätta uttrycket. Hennes lif ge»
staltadc sig äfven annorlunda än Louise Michaelis. Hemläng»
tan var bådas svaghet, men under det att Jenny Lind behär»
skade och betvingade den, låg Michaeli ständigt under för fre»
stelsen. Jenny Lind blef därför den stora världssångerskan,
som firade sina triumfer i konstlifvets brännpunkter, samlande
guld, som satte henne i stånd att njuta lifvets goda i rikt
mått. Därför blef för henne lifvets höst solig och sorglös.
För Michaeli däremot hade lifvet ständigt motgångar att bjuda

på.–-Ej heller fick hon lyckan att (som Jenny Lind)

dela sina konstnärliga framgångar med cn fint bildad, ädel och
högsinnad konstnär, som ytterligare kunde höja hennes entu»
siasm för konsten. På 1870»talet var det nöden, som tvang
henne att sjunga. Armodet kastade sitt bleka skimmer öfver
hennes sista dagar.»

Carl Anders Knut Almlöf. K. T. 1 okt. 1852-1 juli 1853. K.
T:ne 1 juli 1863-30 juni 1882. Gästspel: K. St. T. 2-6 okt.
1882; K. T:ne 11 febr-8 maj 1884; 28 dec. 1885-24 maj 1886;
K. Dr. T. 8 nov. 1886-16 maj 1887; K. Op. 20 nov. 1S88 (A.
Hansons afskedsrecett); K. Op. 21-24 jan. 1889; 3 apr. 1890;
16 okt. 1890 (C. F. Lagerqvists afskedsrecett); K. Dr. T. 6 mars
-31 maj 1893; 9 apr-26 maj 1894 ; 26 mars-31 maj 1895; 15
apr.—30 maj 18%; 28 mars-10 april 1897.

Född i Stockholm den 9 febr. 1829. Föräldrar: premierak»
tören vid Kungl. Teatern Nils Wilhelm Almlöf och hans maka
i första giftet, skådespelerskan vid Kungl. Teatern Brita Catha»
rina Cederberg (född 16 sept. 1794, anställd vid Kungl. Teatern

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Jan 15 17:16:40 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kglteatrar/1/0116.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free