- Project Runeberg -  Kungl. Teatrarne under ett halft sekel 1860-1910. Personalhistoriska anteckningar / Första delen /
133

(1917-1918) [MARC] Author: Johannes Svanberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

SCENISKA KONSTNAREK 133

ter fick hon emellertid genom åhörandet af framstående sång»
förmågor, men framför allt de båda då täflande europeiska
stjärnorna Henriette Sonntag och Jenny Lind, den väckelse,
som dref henne att i sångens sköna konst söka uttrycket för
sin musikaliska begåfning. Sin första sångundervisning fick
hon hos fru Schäffer i Leipzig.

År 1854 anställdes hon som sångerska vid Hofoperan i
Dessau, hvilket engagemcnt afbröts genom teaterhusets brand.
Efter att sedan med framgång hafva uppträdt som gäst i Cassel
och Leipzig gjorde hon ett besök i Sverige. Dåvarande förste
direktören för Kungl. Teatern, friherre Knut Bonde, inbjöd
henne därunder att försöka sig på svenska operans tiljor till»
sammans med den berömde österrikiske tenoren Aloys Ander,
hvilken då uppträdde där som gäst, och den 22 juni 1855
debuterade hon på tyska språket som Lady Harriet i »Martha».
Den lycka hon vid sitt första uppträdande gjorde, grun»
dade sig ej blott på cn ungdomlig, liflig apparition och en
ovanlig sångröst, utan äfven och fastmera på en obestridlig,
inneboende fin uppfattning och omedelbarhet i föredraget.
Genast efter debuten blef hon fast engagerad, och fick
inom kort lösa sådana uppgifter som Pamina i »Trollflöjten»,
Grefvinnan i »Figaros bröllop», Donna Anna i »Don Juan»,
Agatha i »Friskytten», Alice i »Robert» och Mathilda i »Wil=
heim Tell», hvilken sistnämnda roll hon kreerade på den svenska
operascencn, då denna opera första gången uppfördes härstä»
des den 4 juni 1856 (hvarvid Aloys Ander vid sitt andra
gästspel här utförde Arnolds parti). Åren 1857—58 företog
hon en studieresa till Paris. Hon fick där undervisning hos
Duprcz i sång och lyriskt»dramatisk deklamation och
uppträdde-under tiden ofta på dennes egen teater i scener ur större
operor, men samtidigt därmed åtnjöt hon äfven undervisning
af fru Isabelle Bur (elev af Manuel Garcia, Jenny Linds lärare).
Under dessa berömda lärares utmärkta ledning utvecklade hon
sig alltmer till en sångerska af stor betydenhet, hvilket hade
till följd ett gästspel på våren 1859 på Hofoperan i Wien, hvar»
efter hon ånyo begaf sig hem till fäderneslandet och fick s. å.
på nytt anställning vid den svenska operascencn. Hon upp»
trädde nu som Rezia i »Oberon», en musikalisk uppgift af
det slag, som varmast tilltalade hennes konstnärsindividualitct.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Jan 15 17:16:40 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kglteatrar/1/0135.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free