- Project Runeberg -  Kungl. Teatrarne under ett halft sekel 1860-1910. Personalhistoriska anteckningar / Första delen /
158

(1917-1918) [MARC] Author: Johannes Svanberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

158

KUNG!.. TEATRARNE

där, i den stora världsstaden, väckte icke så litet uppseende,
och kom henne att skörda bifall vid uppträdande inom en=
skilda, tongifvande kretsar. Sålunda var hon bl. a. inbjuden
af den store mästaren Rossini att vid en af hans enskilda
fester sjunga Rosinas aria i »Barberaren i Sevilla», hvarvid
den berömde kompositören visade henne den sällsynta hedern
att själf sköta ackompanjemanget. Rossini, som eljes var syn»
nerligen sparsam på beröm, komplimenterade den unga be»
gåfvade sångerskan och gaf henne det vackraste erkännande

»Wilhelmina Gelhaar hade af naturen två viktiga fördelar,
en icke vanlig fägring och en välklingande, klar och böjlig
stämma, som inom kort banade henne väg till en ganska om;
fattande repertoar. Arten af den begåfning, hvarmed naturen
utrustat den unga sångerskan, hänvisade henne egentligen till
opera*comiquen, äfven om man på hennes repertoar träffar
roller af allvarligare skaplynne. God skådespelerska i den
glada, skalkaktiga genren, lyckades hon bäst i sådana upp*
gifter som Katarina i »Kronjuvelerna», Adéle i »Svarta
domi-non», Rosina i »Barberaren i Sevilla», och Berta i »Nürnber*
gerdockan», hvars första framställare hon var på vår scen.
Hon uppträdde likväl äfven som Susanna i »Figaros bröllop».
Anna i »Hvita frun», Adina i »Kärleksdrycken», Marié i »Re*
gementets dotter», Isabella i »Robert», Leonora i »Stradella»
m. fi. roller, och särskildt som Susanna i »Figaros bröllop»
väckte hon stort och berättigadt bifall genom den blandning
af yster skalkaktighet och djup känsla som hon visste att in*
lägga i denna svåra och mycket fordrande uppgift, för hvilken
hennes personlighet dock i hög grad ägnade sig». (Frans
Hedberg, »Svenska operasångare».)

Till hennes öfriga mest framstående partier torde räknas
Zerlina i »Fra Diavolo» samt Rose Friquet i »Villats" drago
ner» och Markisinnan i »Drottning Elviras saga», hvilka båda
sistnämnda roller hon utförde vid dessa operors första upp*
tagande här. Tvifvelsutan kan om Wilhelmina Gelhaar sägas,
att hon med sin höga, välljudande koloratursopran, sin dra*
matiska talang, sin fägring och sitt lifliga temperament var en
af de yppersta subretter som vår operascen ägt. Hon lämnade
emellertid scenen redan vid 29 års ålder för att inträda i akten=
skap med d. v. ministerresidenten i Madrid, förutvarande förste

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Jan 15 17:16:40 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kglteatrar/1/0160.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free