- Project Runeberg -  Kungl. Teatrarne under ett halft sekel 1860-1910. Personalhistoriska anteckningar / Första delen /
195

(1917-1918) [MARC] Author: Johannes Svanberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

SCENISKA KONSTNAREK

195

af skådespelaren Carl Johan Sjöberg och hans hustru, född
Laurent).

Hedvig Christina Elisabeth (Betty) Almlöf, född Deland. K.

T:ne 1 sept. 1863-1882.

Född i Örebro den 14 nov. 1831. Föräldrarna voro det
framstående skådespelarcparct, teatcrföreståndaren Pierre Joseph
Deland och Hedvig Lovisa Charlotta De Broen. Såväl på fa»
derns sida som på mödernet härstammade hon sålunda från
ansedda sceniska konstnärer. Redan vid sex års ålder kom
hon tillfälligtvis att uppträda på Kungl. Teatern den 29 sept.
1837 som Otto i »Johanna af Montfaucon» och »väckte liflig
beundran hos de angenämt öfverraskade åskådarne». Hennes
uppfostran fullbordades sedan i föräldrahemmet, som äfven i
afseende på bildning var ett mönsterhem. Sexton år gammal
fick hon göra sin första debut, hvilken ägde rum år 1847 då
hon i Uppsala spelade Anats i »Debutanten och hennes far».
Bifallet var stort och välförtjänt; och ej minst bidrog därtill
den pikanta omständigheten af det inbördes förhållandet mel»
lan de båda hufvudpersonerna, den gamle landsortsaktören
Gaspard — hvilken roll hörde till Pierre Delands yppersta
framställningar — och hans unga dotter Anais. Från detta år
var hon fästad vid sin faders scen, som utan gensägelse stod
högst bland samtliga dåvarande landsortssällskap. »I en skola
af den öfverlägsna art som faderns, med ett nästan obcgrän»
sadt tillfälle att försöka sig i de mest skiftande uppgifter, med
en brinnande kärlek för konsten, skulle Betty Deland ovil»
korligen hinna långt. Öfver tvåhundra roller fyllde hon under
de fjorton år, som förflöto från hennes debut, tills faderns
sällskap år 1861 upphörde. Det var en hel dramatisk kurs af
det mångsidigaste innehåll. Hon uppträdde i vådeviller, ko»
medier, skådespel: hon spelade Jolanta i »Kung Renés dotter»
och Malla i »De oskiljaktige»; hon återgaf Fanchon i »Syrsan»
och Jane Eyre jämte det hon tolkade Amalia i »Röfvarbandet»
och Fröken de la Seiglière. Denna vexlande repertoar, som
kunnat skada eller alldeles kväfva mindre rika anlag, blef för
Betty Deland en förträfflig skola, i hvilken hennes smidighet
uppöfvades och hennes konstnärsindividualitet riktades med
erfarenheter, fick, så att säga fritt rum att upptäcka och uU

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Jan 15 17:16:40 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kglteatrar/1/0197.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free