- Project Runeberg -  Kungl. Teatrarne under ett halft sekel 1860-1910. Personalhistoriska anteckningar / Första delen /
199

(1917-1918) [MARC] Author: Johannes Svanberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

SCENISKA KONSTNAREK

199

studier på egen hand studerade hon sedermera äfven för andra
konstnärer, hvaribland den världsberömda Adelaidc Ristori
(1867), den likaledes berömde tragikern Ernesto Rossi samt
den utmärkte sångläraren Lamperti.

Hennes första uppträdande som operasångerska ägde rum
vid ett gästspel i Frankfurt am Main år 1861. Spclåret 1861—
1862 hade hon cngagement som första sångerska vid hertigliga
teatern i Mannheim, uppträdde därefter i Köpenhamn och
kom sedan till Stockholm, där hon under två år å rad var
fästad vid Kungl. Teatern och där hon sedermera till slutet af
1870stalet tidvis uppträdde, mestadels under längre eller kortare
gästspel, men under två spelår, 1871—1873, såsom fast engagerad.

Emellan sina cngagement i Stockholm hade hon anställning
vid åtskilliga utländska opcrascencr, bl. a. vid Théåtre Lyrique
i Paris spclåret 1866—1867, i Warschau fyra månader under
säsongen 1867—1868, Palermo 1869 och i Helsingfors, där hon
var engagerad först vid Svenska Teatern och senare vid Arka<
diateatern, hvarjämte hon uppträdde som gäst i Wien och i
London samt i Berlin m. fi. tyska städer. Under de tre år,
1874—1877, som operor gåfvos å Kristiania Teater under Lud»
vig Josephsons ledning, var Signe Hebbe en af den lyriska
afdelningens förnämsta stödjepclare, och genom sin rika reper»
toar möjliggjorde hon uppförandet af en mängd större ope>
ror under denna tid. Efter detta cngagement uppträdde hon
som gäst på Kungl. Teatern i Stockholm i ett par omgångar
under åren 1878 och 1879.

Till Signe Hebbes bästa framställningar räknas först och främst
titelrollen i Beethovens »Fidelio» samt föröfrigt Margareta i
»Faust», Mignon och Lalla Rookh, hvilka tre partier hon hade
inöfvat för dessa musikverks kompositörer: Gounod, Ambroise
Thomas och Félecicn David. Likaså hörde Valentine i »Huge»
nötterna» och Selika i »Afrikanskan» till hennes mest berömda
skapelser. Bland den mängd roller hon utfört på vår opera»
scen må föröfrigt framhållas: Alice i »Robert», Violetta i »Den
vilseförda», Marie i »Regementets dotter», Susanna och Cherubin
i »Figaros bröllop», Julia i »Romeo och Julia», Lucrezia Borghia
samt Klytemnestra i »Ifigenia i Aulis».

Signe Hebbe hade egentligen ej någon stor och ovanlig röst,
men genom sin utmärkta sångkonst och framförallt genom sitt

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Jan 15 17:16:40 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kglteatrar/1/0201.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free