- Project Runeberg -  Kungl. Teatrarne under ett halft sekel 1860-1910. Personalhistoriska anteckningar / Andra delen /
33

(1917-1918) [MARC] Author: Johannes Svanberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

SCENISKA KONSTNÄRER

33

Zelma Axelina Lindqvist, sedan Fru Wennerström. K. T: ne
1 juli 1870-30 juni 1876.

Född i Stockholm den 25 jan. 1851. Hennes föräldrar voro
fattigt skomakarfolk, som dogo medan dottern var endast två
år gammal, hvarefter hon togs om hand af en skyddsförening.
Sedan den lilla flickan vuxit upp ville hon nödvändigt ägna sig
åt baletten, och trots det motstånd detta rönte från deras sida,
som tagit sig an hennes uppfostran, dref hon dock sin vilja
igenom, och blef så antagen till elev vid Kungl. Teaterns balett»
skola. Det visade sig dock snart att hon röjde större anlag för
talscencn och hon uppflyttades i följd däraf till aktrisclev den
1 okt. 1867. Knappt tio veckor därefter gjorde Zelma Lind»
qvist sina första lärospån i ett stycke, som syntes likasom enkom
diktadt för henne, afpassadt efter hennes ungdom och talang.
Den 7 december 1867 uppfördes för första gången »Min ros
i skogen», bearbetning från tyskan af Oscar Wijkander, med
Zelma Lindqvist i hufvudro]len. Den ännu icke sjuttonåriga
debutanten skapade däri med ens en intagande solskcnsbild
af frisk och oskuldsfull naturlighet. Allt ifrån sitt första
uppträdande rönte hon också en utomordentlig framgång, för»
nämligast genom sin omedelbarhet, och Anna i »Min ros i
skogen» var sedan alltjämt en af hennes obestridda triumfer.
Det älskliga och friska i hennes framställning verkade oemot*
ståndligt, och man förespådde henne en mer än vanligt lycko»
sam framtid. Spådomen uppfylldes dock icke, ty redan efter
få år började en afmattning i hennes spel göra sig märkbar.

Zelma Lindqvists konstnärskap var både af naturliga anlag
och studier hänvisadt till ingenucfacket. Hennes lilla smidiga,
nästan luftiga figur, den tämligen späda, ehuru i välklang
oförlikneliga stämman, de oskyldiga blå, lifligt spelande ögonen,
allt ägnade sig förträffligt för detta slags roller. Men så gjorde
hon år 1872 en studieresa till Paris för att, som hon hoppades,
kunna utbilda sig till tragcdienne. Detta föranledde en splitt»
ring och missriktning i hela hennes konstnärsindividualitet,
som inverkade äfven på hennes utförande af ingcnueroller.
Hennes första tragiska roll efter hemkomsten blef Adrienne
Lecouvreur (första gången den 11 mars 1873), hvari hon dock
ej gjorde någon lycka. Efter att den 20 februari 1875 ha
ingått äktenskap med löjtnanten vid Flottan, sedermera lots»

Kungl. Teitrtme II.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Jan 15 17:16:54 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kglteatrar/2/0034.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free