- Project Runeberg -  Kungl. Teatrarne under ett halft sekel 1860-1910. Personalhistoriska anteckningar / Andra delen /
45

(1917-1918) [MARC] Author: Johannes Svanberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

SCENISKA KONSTNÄRER

45

Lindberg framhöll att en viss replik i rollen borde uttrycka
mera lättnad, än hvad den nämnde sångaren förlänade den>
samma. »Ni ska säga den där repliken som om en tung sten
fölle från ert bröst», sade Lindberg. Strandberg upprepade
repliken, men Lindberg blef ändå inte riktigt nöjd, och efter
några ögonblicks funderande fortsatte han: »Har herr Strand»
berg någon gång promenerat i Humlegården en vacker vin»
termorgon?» Sedan Strandberg med en nickning bejakat detta,
fortsatte Lindberg: »På den frusna grenen sitter en liten fågel.
Han sitter och ser en smula ruggig ut, som om något tryckte
honom, men plötsligt purrar han ut sina fjädrar, sätter den
lilla stjärten i vädret och så — faller det något till marken.
Och så flyger han jublande ut, ut i den kalla, klara, strår
lande vintermorgonen — lättad, lättad! Så skall repliken
sägas».

Var August Lindberg egentligen någon stor skådespelare?
Strängt taget icke. Han var ofta ojämn och famlande, kunde
gifva förträffliga detaljer, men icke alltid en hel personlighet.
Trots detta var han som skådespelare en ytterst intressant
företeelse och en föresyn för det yngre släktet genom den
utomordentliga entusiasm för sin konst och för de stora dra»
matiska författarnes verk, som han alltid lade i dagen och
genom det allvar och den okufliga energi, som alltid präglade
hans arbete. Som teaterledare var han måhända rent af
epokgörande genom framförandet af en hel del arbeten, som
utan hans kraftiga initiativ ej på långa tider torde hafva
kommit till framförande på svensk scen.

»Han var född i en underlig brytningstid mellan nytt och
gammalt, han hade sett romantiken ännu lefvande, i littera»
turen och på scenen, han hade varit med om naturalismens,
problemdiskussionernas och problemdramernas genombrott,
han hade känt de nya känslorna spira i den nya tiden vid
sekelskiftet. Dessa brytningar tvungo honom icke att begränsa
sig. Han hade i sitt eget väsen rätt besynnerliga och, skulle
man tycka, oförenliga drag. Han var om man så vill fantast.
Det var omöjligt då man hörde honom på nytt — och detta
på scenen och i lifvet och på föreläsarens estrad — att undgå
att rycka till vid de första tonfallen som för en röst ur grafven.
Hur olika han var alla andra, de goda konstnärerna och de

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Jan 15 17:16:54 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kglteatrar/2/0046.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free