- Project Runeberg -  Kungl. Teatrarne under ett halft sekel 1860-1910. Personalhistoriska anteckningar / Andra delen /
55

(1917-1918) [MARC] Author: Johannes Svanberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

SCENISKA KONSTNÄRER

55

hon för den berömda sånglärarinnan, madame Pauline
Viardot i Paris, hvarefter hon debuterade på Kungl. Stora
Teatem den 31 maj 1872 som Fidés i »Profeten» och den 12 juni
s. å. som Hedvig i »Wilhelm Tell» och blef då genast anställd
vid operascenen, hvilken hon sedan tillhörde i sju år. Här»
under utförde hon bl. a. stora altparticr, utom Fidés, Ortrud
i »Lohengrin», Bergadrottningen i »Den bergtagna» och Nancy
i »Martha». Hennes röst hade en utomordentligt vacker klang
och ett storartadt omfång. »Med största omsorg löste hon
sina uppgifter och man hänfördes af djupet och innerligheten
i hennes stämma.» Efter sin afgång från operascencn ägnade
hon sig under 1880»talet åt sångundervisning. Efter långvarigt
lidande afled hon i Stockholm den 1 mars 1898.

Ida Mathilda Basilier sedan Fru Mageisen. K. T:ne 1 okt.
1872-30 juni 1874. Gästspel; 28 apr.-19 maj 1875, 3 ggr;
ånyo 27 nov. o. 3 dec. 1876, 2 ggr.

Född i Uleåborg den 10 sept. 1846 (dotter af landtmäteri’
inspektören Carl Fredrik Basilier och Gustafva Mathilda Garvoli).
Efter att hafva studerat sångkonsten i Paris debuterade hon
på Kungl. Stora Teatern den 18 dec. 1871 som Rosina i
»Barberaren i Sevilla». »Utrustad med en stark och vacker
sopran, hade hon förvärfvat sig en lätthet och färdighet i
koloraturen som, understödda som de voro af en pikant och
tilltalande personlighet, gjorde henne särdeles lämplig för detta
parti, i hvilket hon emottogs med lifligt bifall och i hvilket
hon sedan uppträdde upprepade gånger. Den andra debuten
ägde rum den 21 febr. 1872 som Lucie i operan af samma
namn, och hon mottogs, äfven där, med mycket bifall, ehuru
opcrascrian väl icke var det område där hennes personlighet
och hennes egenskaper som sångerska bäst framstodo till sin
fördel. Så mycket bättTe lyckades hon i den tredje debuten,
som Rose Friquet i Maillarts opera »Villars dragoner», och
i denna för hennes skaplynne särdeles lämpliga uppgift vann
hon allmänt och enstämmigt bifall. Denna tredje debut ägde
rum den 15 maj, och hade till följd ett engagement, som räckte
från den 1 juli 1872 till samma tid 1874, under hvilka två år
’ hon gjorde teatern stor nytta och ständigt omfattades af pub»
likens ynnest. Hennes roller under dessa tvenne år voro, utom

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Jan 15 17:16:54 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kglteatrar/2/0056.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free