- Project Runeberg -  Kungl. Teatrarne under ett halft sekel 1860-1910. Personalhistoriska anteckningar / Andra delen /
75

(1917-1918) [MARC] Author: Johannes Svanberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

SCENISKA KONSTNÄR FR

75

tragedien», skref en Helsingforstidning, di hon 1907 skulle
lämna Finland, »bars under långa tider upp af fru Bränder,
hvars storstilade, af stark patos färgade spel fann de rätta ut«
trycken för de skiftande drag som kännetecknade de kräfvande
uppgifterna». Bosatt i Helsingfors efter sin afgång från scenen.

Zelia Trebelli. K. St. T. 4 konserter, 7 sept.-2 okt. 1875; gäst.
spel: 11-24 okt. 1875, 7 ggr; 29 mars-11 april 1876, 8 ggr;
10 jan.—12 febr. 1877, 18 ggr; 9 jan.-14 febr. 1878, 19 ggr;
2 konserter, 25 och 27 sept. 1879; gästspel: 30 sept—5 okt.
1879, 4 ggr; 16-21 sept. 1880, 4 ggr.

Zelia Trebelli föddes af tyska föräldrar i Paris 1838. Hon
hette egentligen Gillebert, men antog artistnamnet Trebelli
genom att omkasta bokstäfverna i sitt ursprungliga namn med
uteslutande af bokstafven G. Redan mycket tidigt röjde hon
en betydande musikalisk begåfning som äfven erhöll en mot»
svarande utveckling. Hon spelade piano under en berömd
mästares ledning och var redan en utmärkt virtuos på detta
instrument, då hon på sin lärares inrådan ägnade sig åt sång»
konsten. Hon erhöll då till lärare den berömde Wartel, och
vid 21 års ålder debuterade hon år 1859 med stor framgång
å Teatro reale i Madrid i Rosinas parti. Hon sjöng sedan på
Tysklands förnämsta operascener, lika uppburen af kritik som
publik för sin kraftiga och välljudande röst, sitt fulländade
sångsätt samt sin utmärkta dramatiska talang. Ar 1862 upp»
trädde hon första gången i London med afgjord framgång och
intog snart en framstående ställning; hennes Azucena beteck»
nådes som en konstnärlig skapelse vittnande om en öfver»
lägsen talang, och här blef hon en europeisk berömdhet af
första ordningen. I London hade hon sedan sitt stamtillhåll
och därifrån företog hon täta konstresor, bl. a. till Sverige,
dit hon ledsagades af Conrad Behrens, första gången i sep»
tembcr 1875, då hon först uppträdde på konserter och där»
efter som Nancy i »Martha», »där hennes naturliga älskvärdhet,
mera duktig och treflig än egentligen graciös, kom förträffligt
till pass, eller den unge spjufvern Cherubin, hvars omogna
pojkaktighet hon på ett humoristiskt sätt betonade». Vid hen»
nes gästspel året därpå uppträdde hon dessutom som Urbain
i »Hugenotterna» och som Azucena i »Trubaduren», hvilket

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Jan 15 17:16:54 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kglteatrar/2/0076.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free