- Project Runeberg -  Kungl. Teatrarne under ett halft sekel 1860-1910. Personalhistoriska anteckningar / Andra delen /
83

(1917-1918) [MARC] Author: Johannes Svanberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

SCENISKA KONSTNÄR FR

83

uppträdande: »Den till förmin för den sextonårige sångerskan,
svenska bondedottern Christine Nilsson, i går afton gifna
soarén var besökt af ett så talrikt auditorium som De la
Croix’ salong kunde rymma, och den unga sångerskans särde»
les goda röst och ovanligt musikaliska anlag, som redan nu väckt
ett så lifligt intresse och som lofva mycket efter erhållen utveck»
ling, rönte ett synnerligen uppmuntrande bifall från publikens
sida. Drottningen, änkedrottning Desideria, hertigen och her»
tiginnan af Östergötland samt prinsessan Eugenie hedrade
soarén med sin närvaro».

Efter ett års studier för Berwald fick hon hösten 1860 komma
till Paris. Hon sjöng först någon tid för Mässet, därefter för
Wartel. Med brinnande ifver studerade hon nu i fyra års tid.
»Den tafatta bondflickans framsteg i den dramatiska singkon»
sten, i scenisk säkerhet och elegans voro ovanligt snabba.
Inom kort hade hon nått den punkt där den öfverförfinade
franska smaken vill ana konstnären, och på samma gång hen»
nes modersmål förblef den hederliga småiandsdialektcn, talade
hon franska med en förvånansvärd parisaccent.» Den 27
okt. 1864 fick hon debutera å Théåtre Lyrique som Violetta
i »La Triviata», och hon tog från första stunden pariscrpubli»
ken med storm. Bland publiken märktes kejsar Napoleon
med gemål och en talrik svit. Efter denna debut följde ett
treårigt engagemang vid Théåtre Lyrique, under hvilken tid
hon dock äfven uppträdde i England, dels vid de stora reli»
giösa musikfesterna, dels i gästroller å Her Majestys Theatre
i London. Sedan hennes tTeårsengagemang vid Théåtre Lyrique
utgått tog hon anställning vid Stora Operan i Paris med ett
honorar af 6,000 francs i månaden. Å denna scen uppträdde
hon första gången den 9 mars 1868 som Ophelia i Ambroise
Thomas’ opera »Hamlet», hvilken roll hon kreerade och där
hon särskildt med den i fjärde akten inlagda »Näckens polska»
väckte en oerhörd hänförelse. Bland hennes öfriga partier å
denna scen må nämnas Margareta i »Faust», hvari hon firade
en glänsande triumf, och Alice i »Robert».

År 1870 uppträdde hon å Drury»Lane»teatem i London för
första gången i Migrions parti. Samma år företog hon en
konsertturné till Amerika, dit ett lysande engagemang af den
bekante impressarion Maurice Strakosch lockat henne. Åter»

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Jan 15 17:16:54 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kglteatrar/2/0084.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free