- Project Runeberg -  Kungl. Teatrarne under ett halft sekel 1860-1910. Personalhistoriska anteckningar / Andra delen /
84

(1917-1918) [MARC] Author: Johannes Svanberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

84

KUNGL. TEATRARNE

kommen till Paris uppträdde hon ånyo på Stora Operan och
reste sedan öfver till London, där hon hvarje sommar förut
regelbundet låtit höra sig sedan 1867. Här samman vigdes hon
den 27 juli 1872 med pariserbankiren Auguste Rouzeaud, son
af en fransk köpman. Vigseln ägde rum under storartade
högtidligheter i Westminster Abbey och bevistades af Englands
högaristokrati. Detta äktenskap upplöstes genom makens död
den 22 febr. 1882.

Det skulle blifva för vidlyftigt att här följa vår berömda
landsmaninna på alla hennes triumftåg — från Paris till Lon»
don, från London till Petersburg och Wien, där hon i synnerhet
väckte uppmärksamhet med att på tyska språket återgifva Elsas
parti i »Lohengrin» (hennes enda Wagnerparti), från Wien
till Madrid, åter till Amerika (1882-83) och till Paris samt
1885 till Tyskland, då hon för första gången lät höra sig för
Berlinpubliken.

Sitt hemland besökte hon för första gången sedan hon
blifvit världsberömd storhet sommaren 1865, då besöket gällde
hembygden. Hennes första göromål var att med det guld,
hon redan då samlat, förskaffa sina föräldrar och anhöriga en
ekonomisk sorgfri existens. Vid detta besök uppträdde hon
icke offentligt. Hennes andra besök här inträffade i augusti
1876, då hon kom till Stockholm för att med Conrad Behrens
som impressario börja en konsertresa genom Sverige. Hon
stod då på höjdpunkten af sitt konstnärskap. Redan vid
första konserten i Ladugårdslands kyrka den 10 aug. lade
hon publiken för sina fötter; det blef en lika utvecklad Chri»
stine Nilsson»feber som på sin tid Jenny Lindsfebern eller
året förut Trebelli«febern varit. Efter hennes andra konsert,
som ägde rum å Kungl. Stora Teatern två dagar senare, skulle
biljetter säljas till de tre operaföreställningarna, vid hvilka
hon skulle uppträda, och redan vid 3«tiden på eftermiddagen
dagen fore biljettförsäljningen bildades kö i Kungsträdgården
nedanför Operahuset, och innan aftonen bestod denna kö
af ett par hundra personer, som tåligt väntade hela natten
till dess biljettluckan öppnades kl. 9 följande dags morgon.
Slutligen kom den minnesvärda dagen, den 25 aug. 1876,
då den stora sångerskan för första gången uppträdde på den
svenska operascenen, som Margareta i »Faust». Frans Hed»

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Jan 15 17:16:54 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kglteatrar/2/0085.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free