- Project Runeberg -  Kungl. Teatrarne under ett halft sekel 1860-1910. Personalhistoriska anteckningar / Andra delen /
112

(1917-1918) [MARC] Author: Johannes Svanberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

112

KUNGL. TEATRARNE

den 12 maj 1915. — Gift i Göteborg den 7 nov. 1881 med
skådespelerskan Hulda Wilhelmina Lindelöw.

Selma Ek. K. T:ne 1 nov. 1878-30 juni 1887; gästspel: 27 febr.
-13 juni 1888, 11 ggr. K. Op. 15 aug. 1888-30 juni 1890;
gästspel: 26 nov. 1891 och 4 april 1892, 2 ggr; ånyo 11-28
maj 1893, 4 ggr, och 30 dec. 1895-26 jan. 18%, 5 ggr.

Född i Stockholm den 3 sept. 1856 (fosterdotter af ståthål»
låren Carl Erik Lagerstråle). Hon blef år 1873 sångelev vid
musikkonservatoriet, där fröken Ellen Bergman och professor
Julius Günther voro hennes lärare; senare studerade hon äfven
för Louise Henriette Viardot. Sedan hon afgått från konser»
vatoriet gjorde hon sin första debut på Kungl. Stora Teatern
den 27 febr. 1878 som Agatha i »Friskytten» och väckte redan
från första stunden uppmärksamhet genom den vackra stäm»
man, det musikaliska föredraget och den dramatiska färg hon.
fastän nybörjcrska, visste att gifva åt rollen. Hennes andra
debut ägde rum den 2 sept. som Mathilda i »Wilhelm Tell»
och den tredje den 18 okt. som Grefvinnan i »Figaros bröl»
lop». Hon fick därefter fast anställning, den ena uppgiften
efter den andra anförtroddes henne, och med hvarje nytt
parti gjorde hon snabba framsteg i publikens ynnest. Efter
några få års förlopp bestod hennes repertoar af Elvira i »Don
Juan», Elisabeth i »Tannhäuser», Margareta i »Faust» och »Me»
fistofeles», Rezia i »Oberon», Blenda i P. A. Ohlanders opera.
Nattens drottning i »Trollflöjten», Valentine i »Hugenotterna»,
Aida, Kristina Gyllenstjerna i »Gustaf Vasa», Elsa i »Lohen.
grin», /sjura i »Vikingarne», Philine i »Mignon», Micheline i
»Advokaten Pathelin», Inez i »Afrikanskan», Julia i »Romeo
och Julia», Sigrun i »Harald Viking», Neaga i Ivar Hallströms
opera och Eva i »Mästersångarne i Nurnberg».

Med undantag af höst< och vintermånaderna under spelåret
1887—1888 tillhörde Selma Ek operascenen oafbrutet till som»
maren 1890. Under de närmast följande åren uppträdde hon
som gäst i olika perioder. Vid de två sista af dessa uppträ»
danden sjöng hon, förutom åtskilliga af de förut nämnda par»
tierna. Desdemona i Verdis »Otello», och i denna roll ägde
hennes sista uppträdande på Kungl. Operan rum den 26 jan.
18%.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Jan 15 17:16:54 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kglteatrar/2/0113.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free