- Project Runeberg -  Kungl. Teatrarne under ett halft sekel 1860-1910. Personalhistoriska anteckningar / Andra delen /
132

(1917-1918) [MARC] Author: Johannes Svanberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

132

Kl/NGL. TEATRARNE

gifven den 20 maj 1880), i hvilken roll hon visade sig som
en karaktärsskådespelerska af verklig rang. En ännu större’
seger vann hon ett par år senare i ett annat franskt intrig»
stycke, Sardous skådespel »Odette» (18 mars 1882), där hennes
utmärkta återgifvande af titelrollen blef en helgjuten skapelse
af modärn realism. Odette var nog den af hennes modärna
roller där hennes personliga uttrycksförmåga gjorde sig klarast
och starkast gällande. I det stora dramat blef Sophocles’
Antigone på Kungl. Stora Teatern (19 april 1884) hennes största
triumf. Hon ägde alla förutsättningar för denna roll: en
majestätisk gestalt, ett lifligt, själfullt ansikte med klassiskt
rena drag och en fulltonig stämma, som hon fullkomligt be»
härskade. Bland hennes öfriga roller under de åtta år hon
hade anställning vid Kungl. Teatrarne märktes Grefvinnan
Tersky i »Wallensteins död» (27 dec. 1879), som var hennes
första stora roll på Kungl. Stora Teatern, Drottning Gyritha i
Augusta Braunerhjelms fyraaktsskådcspel »Kåre» (8 april 1SS0),
Drottningen i »Hamlet», titelrollen i »Grefvinnan Lea» (8 dec.
1880), Sigrid i »Bröllopet på Ulfåsa», Grefvinnan de Céran i
Paillerons komedi »Sällskap där man har tråkigt» (8 sept. 1881),
Marie i Charles Lomons skådespel »Jean Dacier» (27 nov.
1882), titelrollen i Oscar Wijkanders fyraaktskomedi »Bertha
Malm» (7 febr. 1883), nihilistkvinnan Tatijana Andre/evna i
Harald Molanders ryska revolutions» och sensationsdrama
»Furstinnan Gogol» (2 april 1883), Fru Hilma Hillner i Alfhild
Agrells skådespel »Dömd» (16 febr. 1884), Claire de Beaulieu
i Georges Ohnets fyraaktspjäs »Herr Derblays giftermål, (23
mars 1884), Sigrid i Harald Molanders fyraaktskomedi »Vår»
flod» (9 maj 1S84), Karen i Björnstjerne Björnsons lustspel
»Geografi och kärlek» (24 nov. 1886) m. fi.

Under sista året af sitt engagement vid de kungliga teatrarna
ingick Olga Björkegren den 9 jan. 1887 äktenskap med skrift»
ställaren Klas Valter Fåhræus, och lämnade scenen med samma
spelårs utgång. Två år därefter uppträdde hon som gäst på
Kungl. Dramatiska Teatern 15 gånger som Ellida i Henrik
lbsens »Frun från hafvet» (22 mars—17 maj 1889). Den en»
tusiasm, hvarmed publiken återsåg sin gunstling, visade att
de år hon varit borta från scenen icke förmått att hos denna
publik försvaga tjuskraften af hennes konstnärskap. Efter

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Jan 15 17:16:54 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kglteatrar/2/0133.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free