- Project Runeberg -  Kungl. Teatrarne under ett halft sekel 1860-1910. Personalhistoriska anteckningar / Andra delen /
136

(1917-1918) [MARC] Author: Johannes Svanberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

136

Kl/NGL. TEATRARNE

Född i Gällstad i Elfsborgs län den 10 mars 1852 (dotter
af organisten Andreas Karlsohn, död den 13 aug. 1906 öfver
90 år gammal). Sin första undervisning i tonkonsten fick hon
af sin far, hvarefter hon aflade organistexamen i Skara. År
1872 inskrefs hon som elev i musikkonservatoriets orgelklass.
Efter ett år nödgades hon dock af ekonomiska skäl afbryta
sina studier där, hvarpå hon under två år var med »Nya
svenska damkvartetten», med hvilken hon bereste Norge,
Danmark, Tyskland och Belgien. År 1875 blef hon åter in»
skrifven vid konscrvatoriet, där hon studerade sång för Julius
Günther, som tillrådde henne att söka inträde vid operascenen.
Hennes första debut på Kungl. Stora Teatern ägde rum den
18 okt. 1878 som Cherubin i »Figaros bröllop». Efter att
följande år ha uppträdt i ytterligare ett par debutroller, Siebel
i »Faust» och Zerlina i »Don Juan», erhöll hon från den 1
dec. 1879 fast anställning vid de kungliga teatrarnes sångscen.
hvilken hon sedermera utan afbrott tillhörde i 32 år. Den
18 april 1912 hade hon sin afskedsrecett som Marcellina i
»Figaros bröllop». Bland hennes öfriga partier kunna anföras
Stefano i »Romeo och Julia», Philine i »Mignon», Adalgisa i
»Norma», Inez i »Afrikanskan», Donna Elvira i »Don Juan»,
Mathilda och Jemmy i »Wilhelm Tell», Benjamin i »Josef i
Egypten», Micaela i »Carmen», Aleméa i »Konung för en dag»,
Anna i »Friskytten», Lady Harriet i »Martha». Bertha i »Nürn=
bergerdockan», Rosina i »Barberaren i Sevilla», Carlo Broschi
i »Hälften hvar» och Susanna i »Figaros bröllop». Hennes
sista ordinarie uppträdande på operascenen ägde rum i december
1911 som mor Lisa i »Wermländingarne». Hon hade sin af»
skedsrecett den 18 april 1912, då hon uppträdde som Alars
cellina i »Figaros bröllop» och hvarvid John Forsell medverkade
som Almaviva.

Anna Karlsohn var en af vår Operas mest användbara
och omtyckta artister. Hon ägde en klar och vacker sopran»
stämma och var en af operascenens bäst utskolade koloratur»
sångerskor. Som enskild person utmärkte hon sig alltid som
en god kamrat, som stod fjärran i från alla s. k. intriger.

Vid konung Oscars 25»årsjubileum den 18 sept. 1897 erhöll
Anna Karlsohn medaljen »Litteris et artibus», och i februari
1910 blef hon associé af Kungl. Musikaliska Akademien.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Jan 15 17:16:54 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kglteatrar/2/0137.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free