- Project Runeberg -  Kungl. Teatrarne under ett halft sekel 1860-1910. Personalhistoriska anteckningar / Andra delen /
140

(1917-1918) [MARC] Author: Johannes Svanberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

ISO

KUNGL. TEATRARNE

i fru Ann»Charlotte Edgrens »En räddande ängel» (15 okt.
1883), hvilket stycke helt och hållet hade den unga skåde»
spelerskan att tacka för sin framgång och där hennes fram»
ställning af den lilla skolflickan i slynåren betecknades som
»ett mästerstycke af på samma gång fin och drastisk komik».
Puck i »En midsommarnattsdröm», Birthe i »Strandbybor»,
Susanne i »Herr Derblays giftermål» (22 mars 1884), Jeanne i
»Lady Tartuffe», Franzisca i »Minna von Barnhelm», Géneviève
i »En parisare» (30 nov. 1886), Elisabeth i Edvard Brandes
skådespel »En brytning», Siri i Ernst Ahlgrens enaktsbagatell
»I telefon» (7 mars 1887), där hon, liksom i »En räddande
ängel», firade en verklig triumf, Fru von Pöchlaar i Schön»
thans och Kadelburgs lustspel »Guldfiskar», »en af hennes
kraftigast utdanade karaktärsbilder», Jeanne i Marié Barbiers
enaktskomedi »Lilla syster», Gerda i Pehr Staaffs lustspel
»Sveas fana» (16 jan. 1888), Bettina Percival i »Abbé Con»
stantin», Lizzie i Ernst Lundquists enaktsbagatell »Småflickor»,
hvilken roll var enkom skrifven för henne, Pepa i Paillerons
komedi »Råttan», Lisa Spitsenas i »Kapten Puff», Catharina
i »Så tuktas en argbigga», Jeanne i Octave Ecuillets komedi
»Chamillac» (4 jan. 1890), Dora i Sardous komedi »Dora»
(vid dess återupptagande den 13 febr. 1890 efter tioårig hvila),
Cyprienne i »Vi skiljas!», Alma i »Ara» (24 nov. 1890) och
Lotty i Pehr Staaffs lustspel »Ett lysande parti» (25 april 1891).

Hon var nu en af den dramatiska scenens mest uppburna ar»
tister, då hon våren 1891 helt oförmodadt lämnade den scen,
hvars prydnad hon varit under ett tiotal år, och for till Paris,
där hon under ett år studerade vid konservatoriet och tog
lektioner för Coquelin amé, som engagerade henne för en
turné genom Ryssland och Skandinavien, hvarunder äfven Stock»
holm besöktes. Med »Tournée Coquelin» uppträdde hon på frän»
ska språket på Kungl. Operan (i dess tillfälliga hemvist å Svenska
Teatern) i april 1892 som Catharina i »La mégère apprivoisée»,
som Siri i »Par Téléphone», som Madame i »Un cråne sous
une tempète» samt i monologen »Oui et non». Redan vid
sin entré i det förstnämnda stycket hälsades hon med en be»
döfvande bifallsstorm, och publiken uttryckte under hela af»
tonen genom upprepade bifallsyttringar sin glädje öfver att
åter få se sin förklarade gunstling på scenen.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Jan 15 17:16:54 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kglteatrar/2/0141.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free