- Project Runeberg -  Søren Kierkegaard som filosof /
7

(1892) Author: Harald Høffding
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - I. Den romantisk-spekulative Religionsfilosofi

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Senere udviklede Schleiermacher i mere teologisk
Form sin Opfattelse af Religionen i »Der christliche
Glaube« (1821). Han bestemmer her den religiøse Følelse
som ubetinget Afhængighedsfølelse og fastslaar derved et
Moment af den største Betydning for den religiøse
Psykologi. Det er i det Hele Schleiermachers fine psykologiske
Sans, der giver hans Arbejder blivende Betydning.
Baade hans tidligere Beskrivelse af den religiøse Følelse
som universel Enhedsfølelse, som en Centralisering af
Følelseslivet i Forhold til Tilværelsen, og den senere
Bestemmelse af den som Afhængighedsfølelse ere værdifulde
Bidrag til Religionens Psykologi, selv om nærmere
Bestemmelser ere nødvendige.

Dogmet er for Schleiermacher stedse noget Afledet,
noget Sekundært. Dogmatiske Sætninger ere oprindeligt
opstaaede som Udtryk for den religiøse Følelse. Først
skaffer denne Fulelse sig Luft paa digterisk og retorisk
Vis; de saaledes opstaaede Udtryksformer udvikles der- ’
paa i Form af Lære som Bekendelser. Og da- de
digteriske Udtryk ofte maatte komme i tilsyneladende Strid
med hverandre, selv hvor den Følelse, der laa til Grund,
i Virkeligheden var den samme, blev en reflekterende og
dialektisk Behandling nødvendig for at bringe fuld
Klarhed til Veje, Gennem disse Mellemtrin bleve de
dogmatiske Sætninger til, og deres Gyldighed og Betydning
ere derfor forskellige fra saadanne Sætninger, der ere
vundne ad rent teoretisk eller filosofisk Vej.
Schleiermacher vil gennemføre en bestemt Adskillelse mellem
Troslæren og Filosofien, en Adskillelse, han støtter ved
sin Erkendelseslære (som vi kende fra den efter hans
Død udgivne, ufuldendte »Dialektik«), der kritisk paaviser
Erkendelsens Grænser og holder Plads aahen for et
umiddelbart Følelsesforhold til Guddommen, oih hvis

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 23:55:58 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kierkegfil/0015.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free