- Project Runeberg -  Søren Kierkegaard som filosof /
48

(1892) Author: Harald Høffding
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - III. Søren Kierkegaards Personlighed

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

den spekulative Opfattelse paa sin idealistiske Vis havde
gjort gældende. Det var samme Fjende i ny Skikkelse.
— Dog var det Skade, at Kierkegaard ikke over for sig
havde større Repræsentanter for Humanismen end de
spekulative Epigoner. Han havde ikke Modstand nok at
overvinde. Hans Værk blev derfor ikke saa
betydningsfuldt, som det ellers kunde være blevet. —

Den højere Enhed var efter Kierkegaard ikke blot
af den Grund saa vanskelig at naa, fordi der er skarpe
Modsætninger, stridende Momenter at overvinde, men
ogsaa fordi al menneskelig Existents er i Vorden. Existents
betyder efter lians Definition udtrykkeligt: at være i
Tiden, og paa dette Sidste lægger han (som vi udførligere
ville se ved hans Erkendelseslære) en meget stor Vægt.
Saa længe vi ere i Tiden, staa vi stedse over for
nye-Muligheder og nye Opgaver, hvis Løsning er problematisk.
Al vor Viden og Harmoni er grundet paa Bagklogskab.
»Livet maa forstaas baglængs. Men .... det maa leves
forlænys. Hvilken Sætning, jo mere den gennemtænkes,
netop ender med, at Livet i Timeligheden aldrig ret
bliver forstaaeligt, netop fordi jeg intet Øjeblik kan faa
fuldelig Ro til at indtage Stillingen baglængs«.
(Efterladte Papirer. 1833—43. p. 441.) — Ethvert vundet
Resultat maa paa ny voves som Indsats, paa ny sættes
under Debat, for om muligt at vindes paa ny under den
stadige Udvikling og det stadige Arbejde. Her viser
Gentagelsens Begreb sig i sin Betydning for Kierkegaards
Tænkning. Det hænger nøje sammen med hans Betoning
af Virkeligheden, af Existentsen som Væren i Tiden.
Hvad der er vundet i Fortiden har kun en mulig Værdi
i Fremtiden. Det gælder en Omsætning af denne Mulig,
hed til Virkelighed; men enhver saadan Omsætning er
en Gentagelse, da jo det, der skal virkeliggøres, forud
existerede som Mulighed, for Forestillingen (Gentagelsens

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 23:55:58 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kierkegfil/0056.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free