- Project Runeberg -  Søren Kierkegaards Samlede Værker / I. Enten—Eller. 1. Deel (1843) /
40

(1920-1926) [MARC] [MARC] Author: Søren Kierkegaard With: Anders Bjørn Drachmann, Johan Ludvig Heiberg, Hans Ostenfeld Lange
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - 2. De umiddelbare erotiske Stadier eller det Musicalsk-Erotiske - Intetsigende Indledning

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

40

Graven, og den følgende Slægt vandrer dem atter forbi og
forklares i deres Beskuelse; ved sin Don Juan træder han
ind i Rækken af hine Udødelige, af hine synlig Forklarede,
som ingen Sky tager bort fra Menneskenes Øine; ved Don
Juan staaer han øverst iblandt dem. Dette Sidste var det.
jeg, som ovenfor sagt, vilde søge at bevise.

Alle classiske Frembringelser staae, som ovenfor blev be-
mærket, lige høit, fordi enhver staaer uendelig høit. Vil man
altsaa desuagtet gjøre et Forsøg paa at indføre en vis Or-
den i denne Procession, saa følger det af sig selv, at denne
ikke kan være begrundet paa nogetVæsentligtz thi deraf vilde
jo følge, at der var en væsentlig Forskjel, hvoraf atter vilde
følge, at Ordet »classisk« med Urette prædiceredes om dem
Alle. Vilde man saaledes begrunde en Classification paa
Stoffets forskjellige Beskaffenhed, saa vilde man strax herved
indvikle sig i en Misforstaaelse, der i sin vidtløftigere Ud-
bredelse vilde ende med at ophæve det hele Begreb af det
Elassiske. Stoffet er nemlig et væsentligt Moment, forsaavidt
det er den ene Faktor, men det er ikke det Absolute, da det
kun er det ene Moment. Man kunde saaledes gjøre op-
mærksom paa, at der ved visse Arter af classiske Frembrin-
gelser paa en Maade intet Stof er til, medens derimod ved
andre Stoffet spiller en saa betydelig Rolle. Det første er
Tilfældet med de Værker, vi beundre som classiske i Architektur,
Sculptur, Musik, Maleri, især med de tre første, saaledes, at
selv hvad Maleriet angaaer, forsaavidt der er Tale om
Stoffet, dette dog nærmest kun har Betydning af at være
Anledning. Det Andet gjelder om Poesien, dette Ord taget
i sin videste Betydning, hvorved det betegner al kunstnerisk
Frembringelse, der er baseret paa Sproget og den historiske
Bevidsthed. Denne Bemærkning er i sig selv ganske rigtig;
men vil man paa den begrunde en Classification, ved at ansee
Mangelen paa Stof eller dettes Tilstedeværelse for en For-
deel eller en Besvær for det prodncerende Subject, faa løber
man vild. Stricte taget kommer man nemlig til at urgere
det Modsatte af det man egentlig vilde, saaledes som det al-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jan 21 23:07:32 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kierkesaml/1/0074.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free